Toch weer chloortrein

25 maart 2008

Toch weer chloortrein

We dachten dat we er vanaf waren, maar binnenkort rijdt hij weer: De chloortrein. De komende maand worden met speciale treinen grote hoeveelheden chloor dwars door Nederland vervoerd. Die treinen komen ook door het centrum van Hilversum. De transporten waar onder andere de SP jarenlang actie tegen heeft gevoerd vanwege de grote risico’s, zijn in 2006 gestopt. Nu is er echter een tijdelijke vergunning afgegeven omdat de chloorfabriek in Rotterdam “in onderhoud” is.

Wij vinden dat tijdelijke transport (een maand lang overigens) veel te gevaarlijk. Een ontsnapte wolk chloor kan duizenden slachtoffers tot gevolg hebben. Wij vragen ons af of we als gemeente wel in staat zijn om de risico’s van een dergelijk transport te beheersen. We willen ook weten of de Burgemeester van te voren is geïnformeerd en zo ja, waarom hij de raad daarover niet heeft ingelicht.
Aanstaande woensdag 26 maart zullen wij daarom tijdens het vragenuur een aantal vragen over dit onderwerp stellen aan de Burgemeester, die is tenslotte verantwoordelijk voor de veiligheid in Hilversum.

Vragen
Bent u op de hoogte gesteld van het feit dat de chloortransporten weer hervat zouden worden? Zo ja, op welk moment en vond u het dan niet relevant om de raad daarover te informeren? U weet toch hoe gevoelig dit onderwerp bij vele partijen ligt?

Bent u nog steeds in staat om de veiligheid van de Hilversummers te garanderen nu er met enige regelmaat een chloortransport door het centrum van Hilversum raast?

Welke extra maatregelen heeft u genomen om de risico’s die een dergelijk transport met zich meebrengen af te dekken?

Heeft, of heeft u plannen, om de bevoegde instanties te adviseren om het transport niet te laten plaatsvinden? Zo nee, zou u dat wel doen als de meerderheid van de raad u dat vraagt?

Heeft u de mogelijkheid om een dergelijk transport over het grondgebied van de gemeente Hilversum te verbieden? Zo ja, bent u dan ook van plan dit transport te verbieden? Als u dat niet van plan bent, waarom dan niet? Zou u dat wel doen als de meerderheid van de raad u dat vraagt?

Als u die mogelijkheid niet heeft, welke (legale) mogelijkheden zijn er volgens u dan om dit transport niet te laten plaatsvinden? Bent u van plan die mogelijkheden ten volle te benutten?

Lees eerdere berichten over dit onderwerp