Stille Erik

2 maart 2008

Stille Erik

Twee jaar geleden is het al weer dat de SP samen met PvdA, D66 en CDA een mooi collegeprogramma afspraken. Een programma waar ook veel in stond over de bereikbaarheid van Hilversum. Prachtige dingen gingen we doen. Meer treinen, meer fietsvoorzieningen, gratis bussen, meer en beter vervoersmanagement. Minder aandacht voor auto’s, meer nadruk op alternatieven. Mooie SP doelen waar Hilversum volgens ons meer aan heeft dan aan een weg over de hei of de zoveelste parkeergarage.

Dat ging allemaal door m’n hoofd toen ik afgelopen zaterdag op een winderige Kerkbrink stond te wachten tot Wethouder Erik Boog door een strippenkaart heen zou stappen. Dat deed hij uiteindelijk best aardig trouwens, dat door die strippenkaart stappen, maar waar was het allemaal goed voor. We horen niet zoveel van onze verkeerswethouder, behalve als het gaat om inspraakavonden voor weer een nieuwe rotonde of voorrangspleintje.

Thuis gekomen dacht ik er nog eens over na en toen kwam ik tot een verrassende ontdekking. Als het gaat om zaken als openbaar vervoer en fietsbeleid doet dit college het eigenlijk helemaal niet zo slecht. De afgelopen jaren zijn er honderden plekken om je fiets te stallen bij gekomen. Bij de stations, in het centrum, op het Mediapark. En er komen er nog honderden bij op bijvoorbeeld station Sportpark. En niet alleen maar meer, maar ook kwalitatief betere plekken. Er stoppen inmiddels meer treinen op alle Hilversumse stations. Hilversum behoort, samen met Den Haag, tot de stations met het grootste aantal verhuurde OV-fietsen per dag. Dat komt voornamelijk omdat er zo veel bedrijven zijn die afspraken hebben met de NS zodat hun personeel zo’n OV fiets nog goedkoper kan huren. En die OV fiets is niet alleen op het centraal station te huur, maar op ieder Hilversums station. Steeds meer bedrijven geven in hun routebeschrijving aan hoe je eenvoudig met bus en trein bij ze voor de deur kunt komen. Er wordt gewerkt aan een HOV verbinding richting Huizen, er is een snelle verbinding van het station naar het Mediapark. Het kruispunt Soestdijkerstraatweg - Utrechtseweg is er voor fietsers een stuk veiliger op geworden. Er komt een prachtige overdekte voetgangersverbinding van station Hilversum-Noord naar de kantoren op het Mediapark. Binnenkort is die eeuwige bouwput bij het station eindelijk een fietstunnel. En, sinds die al genoemde winderige zaterdag hebben we in Hilversum gratis openbaar vervoer. Ook voor de inwoners van de Meent. Hilversum is tenslotte Hilversum, daar hoort de Meent gewoon bij. Vanuit Kerkelanden gaan op zaterdag twee keer zoveel (gratis!) bussen naar het centrum als voorheen. Meer en meer bushaltes worden aangepast zodat mensen die slecht ter been zijn eenvoudiger in en uit de bus kunnen komen.

Er wordt gewerkt aan integraal fietsbeleid waarin prachtige voorstellen staan om fietsen nog aantrekkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan regensensors. Die gaan er voor zorgen dat het stoplicht voor fietsers eerder groen wordt als het regent. Dat kan je alleen maar bedenken als je zelf regelmatig op de fiets zit. Nog even en het college komt je zadel afdrogen als dat nat is geworden door de regen!

Natuurlijk, vanzelf gaat het allemaal niet. Lang niet iedereen in de raad is er van overtuigd dat die SP plannen voor gratis OV en Parkeer en Reis voorzieningen aan de rand van de stad iets op gaan leveren. Maar langzamerhand levert het consequent volhouden van de SP wel iets op. De in het college programma geformuleerde ambities rond alternatieven voor autogebruik worden steeds meer waar gemaakt. Dat komt natuurlijk niet alleen door ons, maar ook omdat dit college daar gezamenlijk de schouders onder zet. En, zeker niet op de laatste plaats door de wethouder verkeer.

Stille Erik doet het uiteindelijk zo gek nog niet.