Onrustige nachten

28 maart 2008

Onrustige nachten

Afgelopen woensdag heeft de SP vragen gesteld over het tijdelijk hervatten van de chloortransporten via Hilversum. Die transporten waren in 2006 gestaakt vanwege de hoge veiligheidsrisico’s. Wethouder Roerig had dit keer de taak gekregen om onze vragen te beantwoorden. Een beetje gek, de Burgemeester gaat namelijk over de veiligheid en hij had ook al eerder vragen over dit onderwerp beantwoord. Maar goed, uiteindelijk maakt het niet uit. Roerig beantwoorde de vragen immers namens het college.

De wethouder deed voorkomen alsof het allemaal niks voorstelde. Nee, hij was niet van te voren geïnformeerd over de transporten, maar dat was ook niet nodig. Nee,hij had geen extra maatregelen genomen om de veiligheid te garanderen,ook daar zag hij namelijk de noodzaak niet van in. En nee, hij was niet van plan om de minister of andere instanties te vragen de chloortransporten niet te laten plaats vinden. De wethouder gaat namelijk niet over transporten over het spoor. Niks aan de hand, gaat u allemaal maar rustig slapen was zo ongeveer de boodschap.

De SP heeft ook in de Tweede Kamer en op andere plaatsen langs de route van de Chloortrein vragen gesteld. Dat leverde hier en daar wel degelijk andere reacties op:
In Amersfoort bijvoorbeeld. Daar liet de Burgemeester weten dat er een calamiteitenplan is voor rampen aan het spoor. De bestrijding van gevolgen van ongevallen met Chloor maakt daar deel van uit. In Rotterdam gaat Burgemeester Opstelten de overheid aanspreken op het feit dat hij niet van te voren geïnformeerd is over de transporten. Hij vindt dat namelijk wel van groot belang. De gemeente Woerden is bezorgd over de transporten en probeert via ProRail opheldering te krijgen.

Hier in Hilversum maken de verantwoordelijke wethouder en de Burgemeester zich blijkbaar in het geheel niet druk. Wat doen we als er straks wel iets fout gaat? Hebben we een rampenplan dat voorziet in calamiteiten met de chloortrein? Zouden hulpdiensten niet op de hoogte moeten zijn van het moment dat er een transport door Hilversum komt?

Veel vragen, maar geen antwoorden. Ik denk dat ik toch net even iets onrustiger slaap de komende maand….

Lees de door ons gestelde vragen
 Lees eerdere berichten over dit onderwerp