Parkeren bij de markt

29 oktober 2007

Parkeren bij de markt

Parkeren in het centrum van Hilversum is altijd een probleem. En wat we ook doen, het zal altijd een probleem blijven. Als er al genoeg parkeerplekken zouden zijn, dan kan je er door de smalle straten van Hilversum gewoon niet komen. Op sommige plekken van Hilversum is de parkeerdruk wel een heel groot probleem. De Bloemenbuurt bijvoorbeeld, of de Geuzenbuurt. Het centrum is ook zo’n plek. Zeker op marktdagen kan je er je auto gewoon niet kwijt. De beste oplossing is natuurlijk om niet met de auto naar het centrum te gaan. Daarom pleit de SP ook voor betere fietsvoorzieningen en voor gratis openbaar vervoer. Allemaal maatregelen waar momenteel aan gewerkt wordt. Maar daarmee los je het probleem natuurlijk niet in zijn geheel op.

De Hilversumse markt heeft behalve een lokale, ook een regionale functie. En mag je van iemand in Bussum, Baarn , Huizen of Soest nou echt verwachten dat die op de fiets naar Hilversum komt om een paar kilo appelen te halen? En die gratis bus, die komt voorlopig alleen in Hilversum. Wat de SP betreft moet de oplossing voor het probleem ook gezocht worden in parkeergarages aan de rand van de stad, zoals bijvoorbeeld op het Arenapark. Als we dan zorgen dat je vanaf daar met de fiets of de bus naar het centrum kunt, zullen veel mensen voor die optie kiezen. Maar we kunnen nog meer doen.

We hebben in het centrum van Hilversum nogal wat parkeergarages. Wat de SP betreft is het centrum niet de beste plek voor die dingen. De verkeersdrukte op de wegen van en naar het centrum neemt er enorm door toe. Neem bijvoorbeeld de garage Hilvertshof. De auto’s moeten zich door de P. Bernhardstraat en over de Groest (tussen fietsers en voetgangers door) naar de parkeergarage wurmen. Een situatie die voor niemand ideaal is. Silverpoint, dat is ook zo’n garage, en nog niet eens op de slechtste plek. Vanaf de kant van Bussum bijvoorbeeld zou dat een handige optie zijn. Behalve dan, dat je er vanaf die kant niet kunt komen! Je moet eerst de hele ring rond om in die garage te kunnen parkeren. Gevolg is dat daar zo goed als altijd lege plekken zijn terwijl Hilvertshof bijvoorbeeld (een paar honderd meter verderop) hartstikke vol staat. Wat ons nou een goed plan lijkt is dat we de parkeergarage Silverpoint vanaf de Koninginneweg bereikbaar maken. We hebben ons laten voorrekenen dat dat relatief eenvoudig en met een kleine investering mogelijk is.

Dat levert nogal wat voordelen op. Zo wordt de lege ruimte (ook op marktdagen) in Silverpoint beter benut, hoeven minder auto’s zich over de hele ring te persen en, wordt de markt voor mensen vanaf de kant van Bussum een stuk beter bereikbaar! En ook dat laatste lijkt ons heel goed. De markt heeft het niet makkelijk, en dat zal er de komende tijd niet beter op worden als de werkzaamheden rond de bouw op het Langgewenst van start gaan. De markt kan dus best een beetje hulp gebruiken. Dit is een eenvoudige manier, met veel voordelen en voor relatief weinig geld, om die hulp te bieden.

De SP zal daarom tijdens de komende begrotingsbehandeling (7 november) een motie indienen om het college te vragen deze maatregel op korte termijn uit te voeren.