De Knorr-fabriek moet open blijven

15 oktober 2007

De Knorr-fabriek moet open blijven

Unilever wil meer winst maken. Daarom is het volgens hen noodzakelijk om drie van de Nederlandse vestigingen te sluiten. Niet omdat ze het niet goed doen (ze maken gewoon winst), maar omdat er altijd meer te halen valt. Een van de vestigingen die dicht moet is die in Loosdrecht. Een kleine 200 werknemers daar worden ontslagen. Dat “daar” is overigens dichterbij dan het lijkt. Veel werknemers van de vestiging in Loosdrecht wonen in Hilversum. Die staan straks allemaal op straat. Mensen die er vaak al tientallen jaren werken. Afgelopen week hebben de SP Tweede Kamerleden Paul Ulenbelt en Sadet Karabulut bij de actiebijeenkomst van de Unilever werknemers hun steun al betuigd. Karabulut zei daar onder meer: “Het doet deze mensen pijn dat ze na jarenlang hard werken voor een zeer winstgevend bedrijf met diepe wortels in Nederland, aan de kant worden geschoven, alleen omdat de aandeelhouders nóg meer winst willen”.

Gisteren heeft de Hilversumse PvdA op haar website ook haar steun uitgesproken voor de actievoerders in Loosdrecht. Wij sluiten ons daar als lokale SP natuurlijk ook van harte bij aan. Nog deze week zullen we met de PvdA overleggen of we meer kunnen doen als alleen met dit soort stukjes onze steun uitspreken. Het gaat tenslotte ook over de Hilversumse werkgelegenheid. Het zou mooi zijn als ook onze (PvdA) wethouder Economische Zaken en de SP wethouder Arbeidsmarktbeleid en Sociale Zaken ergens volgende week ook hun steun betuigen. Door bij de actievoerders op bezoek te gaan, een brief aan Unilever te sturen, etc. Mogelijkheden genoeg om te laten zien dat ook Hilversum de vakbonden en werknemers steunt.

SP Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt in gesprek met actievoerende Unilever medewerkers