Dag van de armoede

17 oktober 2007

Dag van de armoede

Vandaag 17 oktober is het de dag van de armoede.

Enkele weken terug was ik op een dag over armoedebeleid. Daar sprak eerst mevrouw de directeur van het Nibud. Ik ben fan van het Nibud. Zij rekenen uit wat je nodig hebt om te leven. Heel feitelijk. Zij zei dat “mensen met een minimuminkomen zeer veel moeite hebben met rondkomen en je kan uitrekenen dat dat alleen lukt als ze van alle kortings- en hulpregelingen gebruik maken”. En toen gaf ze een opsomming van wel 20 regelingen: van alleenstaande oudertoeslag, teruggave bijzondere kosten, kwijtschelding, huurtoeslag tot bijzondere bijstand.
Hierin scheen door, dat je wel zeer ‘volleerd arme’ moet zijn om dit allemaal binnen te halen. Het is haast niet meer reëel om er vanuit te gaan dat alle regelingen volledig ingezet worden, maar daar gaat men in Den Haag in alle doorrekeningen wel vanuit! Gelukkig doet Nibud er ook wat aan: ze starten met de websitewww.berekenuwrecht.nl Hier kan men zien waar je allemaal recht op hebt.

Ze vertelde dat het Sociaal Cultureel Planbureau bezig is met een nieuwe ‘definitie’ van armoede. Als die af is, zal blijken dat Nederland veel minder arm is. Men stelt alles wat scherper af: 160 euro is genoeg om een maand van te eten. En men laat kosten weg: verjaardagscadeautjes voor je familie, kosten voor zwemles, partijtjes of peuterspeelzaal, eigen bijdrage medicijnen en vervoer. En roken, een gestolen fiets of eens een wijntje komt er natuurlijk al helemaal niet in voor. Mensen met een uitkering of een zeer laag loon hebben steeds meer moeite met rondkomen. In weerwil van deze realiteit worden de modellen gewoon aangepast: met cijfers kan je alle kanten op.

Toen sprak een tweede kamerlid van de PvdA. Hij zei: “De PvdA-fractie verlangt van het kabinet dat zij zich inzet om aan het eind van de kabinetsperiode het aantal kinderen dat in armoede leeft met een derde te hebben verminderd.”
Prima doelstelling, maar waar blijft het plan? Het kabinet verwacht veel van de gemeenten: verruimen van regels langdurigheidtoeslag en meer gebruik van bijzondere bijstand. Ze heeft daartoe structureel geld beloofd aan de gemeenten voor armoedebestrijding: beginnend met 5 miljoen in 2008 (een schijntje) en oplopend naar 80 miljoen in 2011. Tot nu toe hebben we als gemeente nog geen euro structureel geld gezien!

Wel krijgt de gemeente voor twee jaar een klein bedrag voor schuldhulpverlening en armoedebestrijding. Hilversum heeft al extra geld voor schuldhulpverlening vrijgemaakt. Daarom heeft het college gisteren besloten dit geld in te zetten voor armoedebestrijding: de gemeentelijke bijdrage aan de collectieve ziektekostenverzekering wordt verhoogt van 8,50 euro naar 10 euro per persoon per maand. (Vorig jaar is de bijdrage al verhoogd van 6 euro naar 8,50 euro. Toen hebben zich een paar honderd mensen extra aangemeld ). In Hilversum kunnen alle mensen met een inkomen tot 130% van het minimum deelnemen aan een zeer goede collectieve ziektekostenverzekering voor een concurrerende prijs. In de maand november kunnen deze mensen zich melden bij de gemeente om over te stappen naar deze collectieve ziektekostenverzekering bij Agis. We zullen hier breeduit over communiceren: via de krant, de website en door mensen persoonlijk een brief te sturen. Zo kunnen zoveel mogelijk mensen zo eenvoudig mogelijk overstappen. Kijk, daar hebben mensen met een zeer laag inkomen wat aan!

Karin Walters, wethouder