Onderzoek schoolzwemmen Hilversum

27 september 2007

Onderzoek schoolzwemmen Hilversum

Sinds enige jaren is het schoolzwemmen in Hilversum definitief verdwenen. De SP vindt dat een slechte zaak en pleit dan ook al jaren voor het weer invoeren van schoolzwemmen. In sommige gemeentes is dat al gelukt, anderen wachten nog af. Zwemmen is niet alleen een uitstekende manier van bewegen, het is ook een sociale activiteit waarbij kinderen met elkaar actief bezig zijn. Dat een zwemdiploma in ons waterrijke land van levensbelang is hoeft geen betoog. Uit onderzoek blijkt dat in gemeentes waar het schoolzwemmen is afgeschaft, het aantal leerlingen dat de basisschool zonder zwemdiploma verlaat enorm is toegenomen. Het is ook niet voor niks dat de SP er in Hilversum voor heeft gezorgd dat zwemlessen voor vergoeding door de bijzondere bijstand in aanmerking komen. Maar dat is niet genoeg. Wij vinden dat ieder kind een zwemdiploma moet hebben als hij of zij de basisschool verlaat.

Zwembad de Liebergen wordt moment flink opgeknapt. Dat was voor ons aanleiding om in de gemeenteraad de verantwoordelijk wethouder te vragen om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden om schoolzwemmen in Hilversum weer in te voeren. Wij zijn ons er echter ook van bewust dat het wel of niet invoeren van schoolzwemmen consequenties heeft voor de betrokken scholen. Daarbij denken wij aan vervoer, verzekeringen, etc., maar ook aan de vraag hoe leraren, ouders en kinderen tegen het idee van het (opnieuw) invoeren van zwemles aankijken. Wat zien die, vanuit de dagelijkse praktijk, als voor- en nadeel, wat is er nodig om de (her)invoering een succes te maken?

De SP is een partij die graag luistert naar de mensen die in de praktijk met de in de politiek bedachte maatregelen te maken krijgen. Daarom doen wij ook zelfstandig onderzoek naar de vraag of en hoe schoolzwemmen weer kan worden ingevoerd. In eerste instantie onderscheiden we daarbij drie groepen. Dat zijn de ouders van de betreffende kinderen, de leraren Lichamelijke Opvoeding, groepsleerkrachten en directies van de Hilversumse basisscholen en natuurlijk de kinderen zelf. Wij zijn dan ook zeer geïnteresseerd in UW mening over deze vraag. Wij willen u daarom vragen om bijgaande vragenlijst in te vullen. Hoe meer mensen aan deze enquête mee doen, hoe beter beeld wij krijgen van wat U wilt.

Vul de vragenlijst voor leerkrachten in
 Vul de vragenlijst voor ouders in
 Vul de vragenlijst voor kinderen in