Busje komt zo...

29 augustus 2007

Busje komt zo...

De SP heeft in het hele land meldpunten voor problemen met de OV Taxi. Deze taxi's zijn onder andere bedoeld om gebruikt te worden door mensen die zonder dit vervoer niet meer kunnen meedoen aan het maatschappelijk leven. Denk bijvoorbeeld aan ouderen die naar een kaartmiddag willen of op bezoek bij een kennis in het ziekenhuis. Maar ook jonge mensen met een handicap zijn van de OV Taxi afhankelijk als ze ergens een afspraak hebben. De meldpunten van de SP worden overspoeld met klachten. In Hilversum hebben we zo'n meldpunt niet, maar toch bereiken ook ons veel klachten.

Reden genoeg om wethouder Hammer gisteravond, tijdens de commissie Welzijn, met een aantal van die klachten te confronteren. Een oudere mevrouw, die na een crematie vergeefs op een bestelde taxi moest wachten bijvoorbeeld. En die gelukkig een personeelslid trof die haar, toen het crematorium sloot, niet in de kou liet staan en thuis bracht. Een meneer die voor noodzakelijke therapie naar de Trappenberg moest en gewoon helemaal niet werd opgehaald! En zo kunnen we doorgaan. Het door Connexxion uitgevoerde taxi vervoer verloopt gewoon bijzonder slecht. Klanten moeten regelmatig veel te lang wachten en soms komt de bestelde taxi helemaal niet. Dat is geen nieuw probleem, het speelt al vanaf januari, de start van deze nieuwe regeling.

Die nieuwe regeling kwam er vanwege de invoering van de WMO. De gemeente moet er nu voor zorgen dat mensen met een beperking op een normale manier mee kunnen doen in onze samenleving. Daarvoor zijn ook vervoersvoorzieningen noodzakelijk; we moeten allemaal immers wel eens ergens heen. Dat vervoer gaat via de OV Taxi, en wordt voor de gemeente uitgevoerd door Connexxion. En die maakt er vervolgens een potje van. Met als gevolg dat mensen er niet op kunnen rekenen dat de OV Taxi ze (op tijd) bij hun afspraak brengt. In een land als Nederland kun je op die manier niet goed meedoen aan de maatschappij. Om dit probleem op te lossen stelden we de wethouder gisteravond het volgende voor: Mensen die in het kader van de WMO van dit vervoer afhankelijk zijn krijgen, als de OV Taxi meer dan 30 minuten te laat is, de mogelijkheid om op kosten van de WMO een 'gewone' taxi te bellen. Dat vinden we eigenlijk nog vrij ruim. In het contract met Connexxion staat namelijk dat de OV Taxi's maximaal 15 minuten te laat mogen zijn.

De wethouder liet weten in gesprek te zijn met Connexxion en hij wilde ook graag de door ons verzamelde klachten inzien zodat hij die ook ter sprake kon brengen. Hij voelde er echter niets voor om ouderen en gehandicapten de mogelijkheid te geven een gewone taxi te bellen. Hij kon niet overzien wat dat wel niet ging kosten en ook de bewijslast zag hij als een probleem. Hoe wist je nou zeker dat die bestelde taxi inderdaad te laat was? Tja, blijkbaar wil de wethouder de gebruikers van de OV taxi niet vertrouwen, maar de administratie van Connexxion wel. Wij denken toch echt dat mensen dit soort verhalen niet zitten te verzinnen.

Wat ons betreft is snel ingrijpen noodzakelijk. Gisteravond wilde de wethouder daar nog niet aan. Hij was niet van plan om op basis van onze opmerkingen het probleem op de door ons voorgestelde manier op te lossen. Hij wil graag verder praten met ons, de ouderen en gehandicapten en Connexxion om het probleem helder te krijgen en vervolgens op te lossen.
En tot die tijd? Busje komt zo!