Trinium

9 juli 2007

Trinium

Aan de Koninginneweg wordt momenteel druk gebouwd aan een aantal appartementen. De gemeente heeft voor de betreffende gebouwen een bouwvergunning afgegeven. En met die bouwvergunning is het flink mis gegaan. Door een fout op het gemeentehuis worden de gebouwen niet alleen hoger dan verwacht, maar ook hoger dan volgens het bestemmingsplan mag. Veel buurtbewoners hebben vanaf het begin al niets in het plan gezien en nu het gebouw hoger wordt dan toegestaan zijn ze natuurlijk helemaal woedend. En terecht.

vragen, vragen en nog eens vragen
In de raadsvergadering van vorige week kwam het onderwerp uitgebreid aan de orde. Niet omdat het feitelijk op de agenda stond, maar bijna alle fracties hadden er vragen over aan wethouder Meuwissen. Ook de SP had wel een paar vragen. Wat ons betreft ging het om een paar dingen:

Was de wethouder van mening dat het inderdaad een fout van de gemeente betrof? Had de wethouder maatregelen genomen om te voorkomen dat een dergelijke fout weer kon voorkomen? Hoe had de wethouder de belangen van buurtbewoners en bouwer tegen elkaar afgewogen? Waarom had de wethouder de bewoners een brief gestuurd waarin hij ze wees op de juridische mogelijkheden die ze hadden. Was het niet beter geweest om met de buurtbewoners te gaan praten? Zeker als het een fout van de gemeente betreft moet je het toch gewoon oplossen? Daar is toch geen rechter voor nodig?

erg onduidelijk
Ander partijen hadden soortgelijke vragen en de wethouder kon aan de bak om het allemaal uit te leggen. Dat ging niet bepaald soepel. De wethouder gaf weliswaar onmiddellijk toe dat het een fout van de gemeente betrof en dat hij maatregelen had genomen om het niet meer te laten gebeuren, maar daarna werd het wel heel erg onduidelijk. Wij ervaren de uitleg van wethouder Meuwissen wel vaker als lastig te begrijpen, maar na wat extra vragen snappen we meestal toch wel hoe de vork in de steel zit. Dat werd hier erg lastig. Wij konden in ieder geval niet volgen waarom de wethouder voor de formele brief aan de bewoners had gekozen. Na enig aandringen van met name de PvdA wilde wethouder Meuwissen wel toezeggen dat hij binnenkort toch maar met de bewoners gaat praten.

motie
Het was een rommelig uurtje waarbij wethouder Meuwissen niet goed in staat was om over tafel te krijgen waarom hij voor een juridische weg had gekozen in plaats van het probleem met de buurtbewoners te bespreken. Bijna alle fracties hadden vragen over dit onderwerp en het viel eerlijk gezegd voor de wethouder ook niet mee om een fatsoenlijk antwoord te geven. Als hij twee woorden gezegd had was er wel weer iemand uit de raad die hem in de rede viel. Dat maakte het er allemaal niet duidelijker op. De VVD fractie ging zelfs zover dat ze een motie indiende waarin ze de handelswijze van de wethouder onaanvaardbaar vond. Opvallend daarbij was dat de VVD nauwelijks inging op wat het voor de bewoners betekende of op de vraag hoe de wethouder het ontstane probleem nu moest gaan oplossen. Het ging hen blijkbaar meer om het politieke punt dan om de inhoud. Daar is niks mis mee, maar wij zagen niet hoe de bewoners daar nou beter van gingen worden. Dat vonden meer partijen. De motie heeft het dan ook niet gehaald.

nauwelijks wijzer
Uiteindelijk zijn de buurtbewoners er, net als de gemeenteraad, nauwelijks wijzer van geworden. De wethouder liet uiteindelijk wel weten met de bewoners te gaan praten, maar wij hadden niet de indruk dat de wethouder begreep waarom de raad zich er zo druk over maakte. We zijn benieuwd hoe de gesprekken gaan verlopen en wat daar uit gaat komen.