Huurteams

18 juli 2007

Huurteams

Deze week hebben GroenLinks en de VVD schriftelijke vragen gesteld over Huurteams. In een vorige periode heeft het toenmalige college namelijk een onderzoek beloofd naar nut en noodzaak. Maar er lijkt nog niets gebeurd te zijn. Nou komen die vragen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Een aantal inwoners van Hilversum hebben verschillende politieke partijen de afgelopen periode benaderd met vragen over huurteams. De VVD en GroenLinks hebben die vragen omgezet in schriftelijke vragen aan het college.

Huurteams zijn bedoeld om huurders rechtshulp te bieden als ze te veel huur moeten betalen voor een gehuurde kamer of woning . Met name in de particuliere huursector worden vaak veel te hoge huren gevraagd en zijn veel huurders niet in de positie om een procedure bij de huurcommissie te starten. Vaak hebben ze kort lopende huurcontracten en een klacht bij de huurcommissie leidt dan tot het niet verlengen van het contract en dan staat de huurder dus op straat. Huurteams kunnen, eventueel zelfs zonder tussenkomst van de huurder, naar de huurcommissie om misstanden aan de kaak te stellen. De SP is groot voorstander van huurteams. In steden waar huurteams actief zijn winnen huurders veel meer zaken dan in steden waar dat niet het geval is. Dat is volgens ons het beste bewijs dat huurteams een belangrijke rol kunnen spelen bij de bescherming van (kamer)huurders. Zeker in een plaats als Hilversum waar het vinden van betaalbare woonruimte zo goed als onmogelijk is.

Wij hebben de afgelopen weken eens in de wandelgangen geïnformeerd naar de situatie rond huurteams en de betreffende motie van GroenLinks uit 2005. We waren in eerste instantie nogal achterdochtig. De toenmalige wethouder (Ben Hammer) was in 2005 geen voorstander van huurteams en wilde pas na veel debat een onderzoek instellen. Het toenmalige raadslid Meuwissen zag er ook niets in. Twee mensen die nu deel uitmaken van het college. Tja, zouden die nou wel zo hard lopen? Dat bleek eerlijk gezegd nogal mee te vallen. Volgens onze informatie is het zo dat er al het een en ander aan onderzoek is gedaan en dat er ook al wel wat vage ideeën zijn over die huurteams. Waarom zijn ze er dan nog niet? Waarom weet de raad dan van niets? Wij weten het niet, maar vermoeden dat de plannen ergens zijn blijven liggen na de verkiezingen van 2006 omdat er simpelweg niemand meer iets over heeft gevraagd of gezegd. Een andere mogelijkheid is dat het wel ergens op een lijstje heeft gestaan, maar dat er in het college andere prioriteiten zijn gesteld.

Dat is natuurlijk niet handig. Een motie van de raad is een motie van de raad en die wordt niet plotseling ongedaan gemaakt door verkiezingen. Een goede zet dus van die inwoners van Hilversum die zich druk maken over dit onderwerp om nog eens aan de bel te trekken. Wij hopen dat het college vaart maakt met het beantwoorden van de vragen en snel op de proppen komt met en goed voorstel voor het instellen van huurteams. Heel veel geld hoeft het niet te kosten (enige tienduizenden euro's per jaar schatten wij) en in het verleden waren er Hilversumse woningcorporaties te vinden die er ook wel geld in wilden stoppen. We zijn benieuwd.