Hoezo moeilijk bereikbaar?

14 juni 2007

Hoezo moeilijk bereikbaar?

Al in 2004 heeft de SP onderzoek gedaan naar de armoede in Hilversum, jaren voor we uiteindelijk in de gemeenteraad werden gekozen. Daaruit bleek toen dat het er in Hilversum niet alleen maar TV sterren wonen die het geld niet op krijgen. Veel Hilversummers konden (en kunnen) de eindjes maar moeilijk aan elkaar knopen. Daar moest iets aan gebeuren. De toenmalige politiek vond dat ook. Er was echter een probleem. De mensen waar het om ging, "de doelgroep", was zo moeilijk te bereiken. De gemeente wist niet wie het waren en als ze het al wel wist, dan reageerden ze niet als je ze een briefje stuurde met het aanbod om ze te helpen.

SP in de raad
In 2006 is de SP in de raad gekozen en zitten we ook in het college. De SP levert de wethouder Sociale Zaken en Financieen. He college is begonnen om een aantal regelingen te verruimen en om eerder ingevoerde bezuinigingen waar dat kon terug te draaien. Ook zijn we opnieuw gaan onderzoeken hoe het zit met armoede. Een klein voorbeeldje. Wist u bijvoorbeeld dat een derde van de Hilversummers in principe in aanmerking komt voor bijzondere bijstand? Dat zijn pakweg 25.000 mensen!

moeilijk bereikbaar?
Wethouder Karin Walters wilde met die mensen in gesprek raken. Maar ja, we hadden steeds te horen gekregen dat die mensen zo moeilijk te bereiken waren. De Wethouder heeft daar eens over nagedacht en is uiteindelijk op de proppen gekomen met de bijeenkomst "Over Rondkomen Gesproken". Daar zouden mensen van allerlei organisaties op het gebied van schuldhulpverlening en armoede bij elkaar komen om te luisteren naar de Hilversummers. Niet om hun te vertellen hoe het moet, niet om hun oplossing aan te bieden, maar om te luisteren. De bedoeling was dat de inwoners van Hilversum de instanties nou eens duidelijk konden maken wat hun moeilijkheden waren. Welke hulp ze nodig hadden en hoe al die clubs dat zo goed mogelijk konden organiseren. En, de wethouder is er eens goed voor gaan zitten en heeft een persoonlijke brief geschreven aan al die Hilversummers die moeite hebben om rond te komen. Een brief om ze te vragen om te komen, om de gemeente te helpen bij het oplossen van het armoedeprobleem in Hilversum.

vol, overvol!
De Wethouder had er goede hoop op dat er wel 120 mensen zouden komen. Dat zou de Burgerzaal leuk vullen. Want, dat was waar het moest gebeuren. De Burgerzaal van het Raadhuis. Een van de mooste zalen van Hilversum, bedoeld en gebouwd voor gebruik door Hilversummers.
Uiteindelijk waren er 450 aanmeldingen. Honderden meer dan gedacht. Toen de wethouder was bijgekomen van de schrik, heeft ze in allerijl een extra bijeenkomst belegd voor 29 juni. Zoveel mensen tegelijk, dat ging namelijk echt niet lukken.

hartstikke trots
Uiteindelijk was het een zeer geslaagde dag waar u later meer over zult lezen. De SP fractie wil de gemeente in ieder geval van harte feliciteren met dit zeer geslaagde initiatief. En, we zijn natuurlijk hartstikke trots dat het "onze" wethouder, Karin Walters is, die het gelukt is om zoveel mensen bij elkaar te krijgen. Bij haar hoef je met het verhaal dat "de doelgroep zo moeilijk bereikbaar is" niet meer aan te komen. Ze weet wel beter. Een goed idee, een prima georganiseerde bijeenkomst en een persoonlijke en respectvolle benadering van de inwoners van Hilversum, dat is alles wat er nodig is.

Het was druk op het raadhuis