Comité behoud de Geus opgericht

2 juni 2007

Comité behoud de Geus opgericht

Vrijdagavond werd er in De Geus een goed bezochte actiebijeenkomst gehouden, deze was georganiseerd door de SP Hilversum in samenwerking met de buurtvereniging. In totaal zijn er meer dan 35 mensen op de bijeenkomst afgekomen. De SP wil de buurtbewoners graag helpen met het opzetten van een actie om De Geus en de voorzieningen in de buurt te houden. Deze avond was een vervolg op de actie die de SP een aantal weken geleden in de Geuzenbuurt heeft gevoerd.

groeiende behoefte
John van Otterloo opende de avond met te vertellen over de plannen van de gemeente. De gemeente heeft enige tijd geleden een onderzoek in deze buurt gehouden waaruit bleek dat er in de komende jaren een groeiende behoefte zal zijn aan een buurthuis in deze wijk. Uit de actie van de SP blijkt ook dat ruim 60% van de mensen uit de buurt het ronduit een slecht idee zouden vinden als De Geus zou gaan sluiten.

wijkcentrum én buurthuis
Een van de meest opvallende resultaten uit het onderzoek is dat ook mensen die zelden in De Geus komen het buurthuis wel van groot belang vinden voor de buurt. John van Otterloo gaf ook nog eens aan dat het niet de bedoeling is van de SP om de bouw van een nieuw wijkcentrum tegen te houden, maar om voor beide opties te pleiten – er is immers een tekort aan capaciteit! Uit onderzoek is duidelijk gebleken dat er genoeg mensen zijn die van beide faciliteiten gebruik willen maken.

modelbouw
Hierna kwamen de buurtbewoners aan het woord om hun eigen verhaal over De Geus te vertellen. Rob van de Modelbouw Vereniging Hilversum was erg bezorgd over de toekomst van de vereniging. Vanaf begin jaren ’70 is deze vereniging al gehuisvest in De Geus en de vereniging heeft inmiddels meer dan 40 leden. Er zijn door de gemeente een aantal toezeggingen gedaan, maar hier staat nog niets van op papier. Voor de vereniging zou een gedwongen vertrek uit De Geus het einde betekenen. Rob vertelde dat voor veel mensen De Geus een stuk van hun leven is….
Al heel snel kwamen er meer vragen van mensen uit de zaal over wat er zou kunnen gebeuren met De Geus en wat zij er zelf aan zouden kunnen doen om De Geus te behouden. Paul van Golde stapte al snel naar voren en vroeg naar de actie-bereidheid van de buurtbewoners! Dit leidde tot een hoop positieve reacties en een aantal verschillende ideeën voor acties.

kinderen
Een andere buurtbewoonster uitte ook haar ongerustheid en vertelde over de vele activiteiten voor de kinderen die zo ontzettend belangrijk zijn voor de buurt. Al snel klonken er meer geluiden uit de zaal waaruit bleek dat er genoeg mensen zijn die zich hier voor in willen zetten. De bewoners spraken over De Geus als een plek waar mensen elkaar ontmoeten, waar kinderen nog rustig met elkaar kunnen spelen: een plek waar iedereen welkom is, zoals één van de buurtbewoners zei: “De Geus is een warm bad!”

actie!
Aan het eind van de avond is er een actiecomité opgericht: “Behoud De Geus”. In dit actiecomité zitten 3 buurtbewoners en daarnaast is er een lijst opgesteld van ruim 20 mensen die het comité wil ondersteunen met het voorbereiden en bedenken van acties. Het actiecomité “Behoud De Geus” is dezelfde avond al begonnen met het organiseren van de eerste actie die waarschijnlijk niet lang op zich zal laten wachten.