ZMOK school in Kerkelanden

8 mei 2007

ZMOK school in Kerkelanden

Gisteravond was er een informatieavond voor de bewoners van de wijk Kerkelanden over het idee van de wethouder om bij de Augustinusschool een ZMOK (Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen) school te bouwen. De opkomst was enorm te noemen, de zaal in de Augustinusschool was te klein om alle mensen te herbergen. De wethouder had goed nagedacht over de avond. Behalve hijzelf waren er twee bazen van de nieuwe school aanwezig en was het bureau 'Dialoog' ingehuurd om de avond in goede banen te leiden.

Dat model werkte erg goed, er was veel respect voor de directeur van de ZMOK school die zonder omwegen vertelde over dat de leerlingen op een dergelijke school natuurlijk niet de braafste kinderen uit de buurt zijn. Lang niet iedereen was het steeds met hem eens, maar zijn eerlijkheid werd bijzonder op prijs gesteld. Ook Dialoog deed het niet slecht, hier en daar dreigde er wel eens iets uit de hand te lopen, bijvoorbeeld als de bewoners vonden dat ze geen antwoord kregen op een bepaalde vraag, maar in zijn algemeenheid is de avond redelijk verlopen. Wij vonden wel dat er een paar steken zijn gevallen. Zo waren er al in het begin vragen over de procedure: Wat is er al besloten en door wie, welke invloed hebben de bewoners nog, enzovoort. Het lukte de wethouder nauwelijks om de bewoners uit te leggen dat er nog niets besloten was en dat er nog alle ruimte voor andere ideeën was. Ook op vragen over beloftes die vorige wethouders hadden gedaan moest wethouder Meuwissen het antwoord schuldig blijven. Ook kon hij niet goed uitleggen waarom nu juist deze locatie van de zestig onderzochte locaties de beste was. Ook hoe en door wie dat onderzoek nou eigenlijk was uitgevoerd bleef een beetje duister.

De bewoners uit de omgeving waren duidelijk niet blij met de plannen van de wethouder. Er waren nogal wat zorgen over de overlast die een dergelijke school met dit soort leerlingen voor de wijk zou geven en over de verkeersoverlast die de busjes die de leerlingen uit de hele regio naar de school moeten gaan brengen zal veroorzaken. De grootste problemen hadden de bewoners echter met het verdwijnen van één van de laatste stukken groen in de wijk.

De SP is van mening een dergelijke school in Hilversum thuis hoort. Er zitten nu tientallen kinderen thuis omdat ze niet op een dergelijke school in de omgeving terecht kunnen. Anderen zitten uren in een busje om naar gemeentes buiten de regio op school te kunnen. Dat kan en mag niet langer voortduren. Ieder kind heeft wat ons betreft recht op onderwijs in zijn eigen omgeving. Of het gaat om kinderen die altijd het braafste meisje of jongente van de klas zijn of om kinderen die het zichzelf en hun omgeving erg lastig maken doet daarbij voor ons niet ter zake. Onderwijs is voor iedereen. Het is de beste garantie voor een goede toekomst. We hebben een maatschappelijke verplichting om ook deze kinderen de best mogelijke kansen te bieden.

Maar wij zijn niet overtuigd van de noodzaak om dat op deze plek te doen. Er werd op de informatieavond omstandig uitgelegd dat de veiligheid van de school en de omgeving een belangrijk aandachtspunt is. Er worden fysieke maatregelen (hekken) genomen en de begeleiding van de leerlingen is intensief (1 begeleider op 4 leerlingen). Integratie met leerlingen van andere scholen is niet de bedoeling. De kinderen worden feitelijk met een busje naar de school gebracht en worden aan het eind van de dag weer naar huis gebracht. Ze komen verder niet in de omgeving op straat, ze hebben geen tussenuren en pauzes zijn onder begeleiding. Dat riep bij nogal wat bewoners de vraag op waarom zo'n school dan niet op een bedrijvenpark of iets dergelijk geplaatst kon worden. Als voorbeeld werd Zonnestraal of de voormalige RTL gebouwen in Kerkelanden genoemd. Daar kwam eigenlijk maar een matig antwoord op. De wethouder merkte op dat hij kinderen niet op een industrieterrein naar school wil laten gaan, maar waarom dan bijvoorbeeld Zonnestraal niet zou kunnen bleef onduidelijk. En de oude RTL gebouwen staan toch ook niet op een industrieterrein? Kijk, als de wethouder zegt dat hij onderzoek heeft gedaan en dat dit de best mogelijke plek is, dan gaan wij er zonder meer van uit dat dat waar is. Dat neemt niet weg dat hij dan wel op vragen over dat onderzoek antwoord moet kunnen geven. Dat is hem gisteren niet goed gelukt. Tot die antwoorden er wel zijn, en de wethouder heeft die beloofd, twijfelen wij toch een beetje.

Tijdens de bijeenkomst heeft de wethouder een aantal belangrijke toezeggingen gedaan. Zo gaat hij het besluit twee maanden uitstellen, zodat meer overleg met de buurt mogelijk wordt. Verder gaat hij dat meer gestructureerd doen. Hij nodigde belangengroeperingen uit om zich op te geven om samen in gesprek te gaan over de mogelijkheden en onmogelijkheden van een ZMOK school in Kerkelanden. Het koste weinig moeite om de wethouder die toezeggingen te laten doen, hij vond blijkbaar zelf ook dat er nog wel wat problemen te overwinnen waren. En dat is wat we erg waarderen. Als je ziet dat anderen het niet met je plannen eens zijn, hebben de meeste mensen de neiging om zich nog wat dieper in te graven. Wethouder Meuwissen liet zien dat het ook anders kan en stelde zich kwetsbaar op door de dialoog aan te willen gaan.

Wij zullen als SP die gesprekken afwachten en zijn benieuwd naar de uitkomsten. De noodzaak van een ZMOK school is voor ons geen vraag, maar er moet nog wel wat gebeuren als de wethouder ons en de buurt wil overtuigen van het feit dat de nu voorgestelde plek de beste is.