Een avondje fietsen

22 mei 2007

Een avondje fietsen

Gisteren was een rustige avond voor de commissie Verkeer en Buurt van de gemeente Hilversum. Niet al te veel punten op de agenda en dus ruim de mogelijkheid om met elkaar de punten die er wel waren eens goed te bespreken. Twee van die punten gingen in meer of mindere mate over fietsers. En in beide gevallen lijken fietsers er beter van te gaan worden. Dat is een mooie uitkomst voor een rustige avond.

Oprit Hilvertshof
Op de eerste plaats was er een voorstel voor aanpassingen bij het kruispunt van de P.Bernhardstraat en de Groest. Dat is het kruispunt bij de nieuwe oprit voor de parkeergarage Hilvertshof. Om redenen die wij ook niet begrijpen is bij de aanleg namelijk geen rekening gehouden met het feit dat er op dat kruispunt maatregelen moeten worden genomen om de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers te garanderen. Die auto's kunnen nu wel lekker doorrijden, maar ja, we hebben ook nog mensen die op de fiets naar het centrum gaan!

Voorrang voor fietsers
Alweer een tijd geleden heeft de commissie gelukkig de wens uitgesproken dat de voorrang voor fietsers op de Groest gewoon moet blijven. Het zijn tenslotte niet de fietsers die het onveilig maken, maar de automobilisten. De wethouder stelde nu een aantal maatregelen voor (drempels op de oprit, aanpassen van middengeleiders, verplaatsen van lichtmasten, etc.) die de verkeersveiligheid zouden moeten verbeteren. Dat zag er allemaal prima uit, maar de meeste maatregelen worden genomen aan de kant van Hilvertshof en niet aan de kant van de Bernhardstraat. Terwijl toch ook aan die kant gevaarlijke situaties ontstaan. Probeer maar eens vanuit de P. Bernhardstraat links af te slaan naar de Groest, dan heb je snel door dat maatregelen nodig zijn. Na enige discussie bleek dat er twee redenen waren om daar niet zo veel te doen. Verkeersremmende maatregelen zouden wel eens een nadelig effect kunnen hebben op de luchtkwaliteit in de P. Bernhardstraat. En dat wil de gemeente niet. Die straat heeft al verontreiniging genoeg. Het tweede argument is dat de uitstraling van de Groest behouden moet blijven.
De SP is van mening dat zeker dat laatste argument nooit boven de verkeerveiligheid kan gaan. Meer sympathie hebben we voor het argument over de luchtverontreiniging. Toch vonden we dat er nog maar eens gekeken moest worden of er toch niet meer en/of betere maatregelen mogelijk waren aan die kant van de Groest. Wethouder Boog heeft vervolgens toegezegd er nog eens naar te gaan kijken voor dat er met de uitvoering wordt gestart.

Handhaven Station Sportpark
Het tweede punt ging over het handhaven van fietsparkeren bij station Sportpark. De wethouder wil het foutparkeren op station sportpark tegengaan door daar strenger te laten optreden. We hebben er hier al eerder over geschreven. Wij blijven vinden dat er eerst voldoende (gratis) plekken voor fietsers moeten zijn voor je gaat handhaven. De wethouder heeft ook al enkele keren gezegd dat dat ook zijn uitgangspunt is. In zijn verhaal was daarover echter nauwelijks iets terug te vinden. In de commissie heeft de wethouder nu toegezegd dat de handhavers, die voorlopig fietsen alleen maar verplaatsen en waarschuwingen uitdelen, ook als taak krijgen om te kijken of er wel voldoende plekken beschikbaar zijn. Dat vinden we goed nieuws. We zijn erg benieuwd naar de resultaten en zullen ons standpunt aan het eind van het jaar, want dan wil de wethouder meer gaan doen dan alleen waarschuwingen uitdelen, onder andere van de uitkomsten daarvan laten afhangen.