wonen op crailo

15 april 2007

wonen op crailo

De provincie is bezig met de ontwikkeling van het gebied Crailo, zeg maar het terrein van het voormalige asielzoekerscentrum. Probleem is dat er bij dat gebied minstens vier grote partijen betrokken zijn. De gemeentes Laren, Bussum en Hilversum en het Goois Natuurreservaat. Geen gemakkelijke opgave. Dat is ook de reden waarom de provincie de ontwikkeling ter hand heeft genomen, de gemeentes kwamen er onderling gewoon niet uit. Wethouder Meuwissen heeft daar de afgelopen periode een voor de SP belangrijk punt binnen gehaald.

De plannen die er nu zijn gaan uit van woningbouw op 1/3 van het terrein, 1/3 bedrijventerrein en 1/3 voor een natuurbrug. Voor het bedrijventerrein wordt uitgegaan van 'schone' bedrijven, zodat de omliggende natuur niet wordt aangetast. Voor het realiseren van de natuurbrug wordt nog druk onderhandeld met een aantal (kleinere) partijen. Het woningbouw deel is op dit moment het meest uitgewerkt. Een maand of drie geleden heeft wethouder Meuwissen de commissie geïnformeerd over de stand van zaken op dat moment.
Het woningbouwprogramma komt op het Bussumse deel, 30% daarvan zouden goedkope woningen worden. Wij hebben de wethouder toen onder andere gevraagd of dat geen 37% kon worden, conform de afspraken in het collegeprogramma van Hilversum. De wethouder beloofde braaf dat hij het in het overleg mee zou nemen. Eerlijk gezegd dachten we dat we geen schijn van kans maakten. Bussum zou echt niet opgewonden raken van wat we in Hilversum hebben afgesproken. Vorige week was er een nieuwe update van de ontwikkelingen op Crailo, ditmaal georganiseerd door de provincie. Daar werd duidelijk dat Bussum, op verzoek van Hilversum, het percentage goedkope woningen zou optrekken naar 37%. Goed werk van wethouder Meuwissen!

Het is allemaal nog niet in kannen en kruiken, op dit moment wordt de nota van uitgangspunten voor het gebied ontwikkeld. Die moet vervolgens door de verschillende gemeenteraden worden goedgekeurd voor er weer verder gewerkt kan worden. In Hilversum komen die uitgangspunten ergens deze zomer aan de beurt. Dan praten de raadsleden ook weer met de wethouder over de plannen. Hij kan van ons in ieder geval een complimentje tegemoet zien voor die 37%.