SP en PvdA wachten pardon niet af

25 april 2007

SP en PvdA wachten pardon niet af

Een van de positieve punten uit het nieuwe regeerakkoord is de aankondiging van een pardonregeling voor de zogenaamde '26.000'. Het gaat om mensen die hier al sinds 2001 zijn en die geen crimineel verleden hebben.

Dat is natuurlijk goed nieuws voor alle betrokkenen, die hiermee een stuk meer zekerheid over hun toekomst hebben gekregen.
Maar: het uitvoeren van de regeling gaat nog wel even duren. En tot die tijd zitten al die mensen in een soort limbo: ze mogen hier wel blijven, maar tot dat formeel geregeld is mogen ze hier niet werken en hebben ze geen recht op sociale voorzieningen. Deze mannen, vrouwen en kinderen hebben dus geen enkele manier om zelfstandig in hun levensonderhoud te voorzien. Daarnaast kunnen ze nog niet beginnen met inburgeringcursussen, zodat ze zich straks in ons land ook goed kunnen redden. Ook in Hilversum zijn er mensen die in deze situatie zitten. Een situatie die voor de SP en de PvdA onacceptabel is.
Daarom zullen de fracties van beide partijen bij de komende raadsvergadering een motie indienen. Daarin wordt het college verzocht zo snel mogelijk in het levensonderhoud van deze mensen te voorzien en ook de inburgeringstrajecten vast open te stellen voor deze groep.