Extra service voor fietsers en treinreizigers

11 april 2007

Extra service voor fietsers en treinreizigers

De gemeente gaat binnenkort de overlast van verkeerd geparkeerde fietsen op station Sportpark aanpakken. Een eerste analyse van de SP leert het volgende: een beetje slimme fietser parkeert vanaf nu zijn fiets buiten de fietsklemmen!

Wat wil de gemeente?
Omdat er bij station Sportpark regelmatig fietsen buiten de fietsklemmen geparkeerd staan, wil de gemeente gaan handhaven. In eerste instantie wordt de fiets voorzien van een sticker, en vervolgens in een lege fietsklem geplaatst. Aldus een persbericht dinsdagmiddag. Direct na ontvangst van dit persbericht heeft de SP een globale telling uitgevoerd. Dinsdagmiddag rond 16:15 uur waren er in totaal 304 fietsen aanwezig rond dit station. Voor ons gevoel waren het er wat minder dan op sommige andere momenten van de dag, maar het beeld dat we al hadden dat werd bevestigd. 77 fietsen stonden buiten de fietsklemmen. Op station Sportpark zijn circa 350 fietsklemmen aanwezig. Tot dusver lijkt het logisch om te handhaven.
Er is één probleem: de Soestdijkerstraatweg. Deze weg splitst het station in tweeën en vormt een soort natuurlijk barrière. Op het moment van de telling stonden aan de zuidzijde (spoor 1) van de Soestdijkerstraatweg 55 fietsen verkeerd geparkeerd, en waren 15 lege klemmen over. Aan de noordzijde (spoor 2) stonden 22 fietsen verkeerd en minstens 110 lege plekken. Er lijkt hier een samenhang te bestaan tussen lege plekken en foutgeparkeerde fietsen. Ook kan het zijn dat mensen hun fiets niet kwijt kunnen op een drukker moment van de dag.

Service van de gemeente!
Mensen die 's ochtends met de trein richting Utrecht (spoor 1) reizen, en niet van ver lopen houden, kunnen hun fiets misschien zelfs beter buiten de rekken zetten: dikke kans dat je fiets in het rek bij spoor 2 wordt gezet, want daar is plek, en daar komt de trein op je terugreis uit Utrecht aan. Je hoeft dan niet meer de drukke Soestdijkerstraatweg over te steken om bij je fiets te komen, dat doet de gemeente speciaal voor jou!

Nu serieus: wat vindt de SP?
Wij hebben altijd gezegd dat we op dit moment nog niet voor het handhaven van verkeerd geparkeerde fietsen zijn. Dat mag wat ons betreft alleen als er voldoende en goede mogelijkheden zijn om je fiets te stallen. Aangezien er een samenhang is tussen het aantal lege plekken en verkeerd geparkeerde fietsen, lijkt het geen pure onwil van mensen om hun fiets maar ergens neer te kwakken. En volgens ons kun je ook niet verwachten van mensen dat ze in de befaamde Hilversumse spits, de Soestdijkerstraatweg twéé keer moeten oversteken: om hun fiets te parkeren, en dan weer terug om de trein te halen. En de spoorbomen zijn uiteraard dicht: je trein komt er namelijk aan.
Als de fietsklemmen dus beter verdeeld zouden zijn op dit station, zou er volgens ons al heel wat minder overlast zijn. Het zal ook een stuk goedkoper zijn dan het inhuren van mensen om continu fietsen te verslepen.

(Naschrift van de redactie: de fiets van de schrijver van deze tekst is meegenomen in bovenstaande tellingen, en stond in een fietsklem geparkeerd.)