Diervriendelijk schoonmaken

6 april 2007

Diervriendelijk schoonmaken

De SP zet zich landelijk en lokaal onder andere in voor het welzijn van dieren. Onze 2e kamer fractie heeft een poosje geleden de lokale afdelingen gevraagd om eens te kijken hoe het zit met het gebruik van schoonmaakmiddelen in gemeentelijke panden. De SP zou graag willen dat gebruik wordt gemaakt van proefdiervrije schoonmaakmiddelen. Wij hadden eerlijk gezegd geen idee hoe dat zat of wie van de wethouders er eigenlijk over ging . Op zo’n moment is een “eigen” wethouder altijd handig. Wij hebben Karin Walters ergens tijdens de koffie eens gevraagd of zij er iets van wist. Ze zou er naar gaan kijken. Als mensen tegen je zeggen dat ze er wel eens naar gaan kijken, of dat ze het meenemen, nou dan weet je het wel. Meestal verdwijnt het dan ergens in een bureaulade. Zo niet bij wethouder Karin Walters.

Deze week stuurde ze ons een mailtje waarin ze ons liet weten dat ze het in de “schoonmaakwerkgroep” (ik wist niet eens dat die bestond!) hadden besproken. Ze waren het snel eens dat ze het in hun eisen aan schoonmaakbedrijven zouden kunnen meenemen. Volgende week is er een vergadering van de “projectgroep inkoop” waar het zal worden voorgesteld. Die projectgroep bestaat uit de ambtelijk verantwoordelijken voor de inkoop in de hele regio. De wethouder denkt dat het plan daar in goede aarde zal vallen.

Mijn eerste gedachte toen ik dat mailtje kreeg was dat dat schoonmaken toch nog ingewikkelder is dan het lijkt, schoonmaakwerkgroepen, projectoverleg met ambtelijk verantwoordelijken, het is een heel gedoe.
Mijn tweede gedachte was mooier. Het betekent namelijk dat we met een beetje geluk straks in de hele regio schoonmaakmiddelen gebruiken die proefdiervrij zijn ontwikkeld. Dat is goed nieuws. Als proefdieren ergens niet nodig zijn, dan is het daar wel.

Zo kan een eenvoudige vraag tijdens de koffie nog grote gevolgen hebben.