SP zegt ja tegen bouwplan

24 januari 2007

SP zegt ja tegen bouwplan

In de vergadering van de commissie stad van dinsdag 23 januari heeft de SP fractie ingestemd met de bouwplannen voor de plek waar nu de Zuiderkerk staat. Dat ging niet gemakkelijk. Er was veel tijd nodig om het college toezeggingen te laten doen die volgens ons noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid op met name het kruispunt Gijsbrecht/Neuweg te garanderen en te verbeteren.

De SP voelt helemaal niets voor het bouwen van openbare parkeergarages in Hilversum. Garages die het parkeerprobleem voor bewoners oplossen, daar kunnen we ons nog wel in vinden. Voor openbare garages voelen we niks omdat dat naar ons oordeel alleen maar meer verkeer aantrekt. In het plan voor de lokatie van de Zuiderkerk zit echter een flinke openbare parkeergarage en de SP heeft toch ingestemd. De reden daarvoor is even simpel als vervelend. De plannen voor de Zuiderkerk waren al in een vergevorderd stadium toe wij afgelopen maart in de gemeenteraad van Hilversum werden gekozen. Voor de Zuiderkerk was onze conclusie dat het veel geld zou kosten om alsnog van die plannen af te zien (boetes en afkoopsommen). Geld dat door de Hilversumse belastingbetaler zou moeten worden opgehoest. Wij hebben toe besloten dat ons dat te ver ging. Wij gaan geen geld van de belastingbetaler over de balk gooien alleen maar om een parkeergarage niet door te laten gaan. Soms wordt je met besluiten uit het verleden opgezadeld waar je geen kant meer mee op kunt, dat is er wat ons betreft één van.
Er zijn natuurlijk ook nog wel andere belangen in het spel, zoals het HICC die de kerk graag wil blijven gebruiken, de buurtgroep die de kerk graag wil laten staan, ect. In onze commissie bijdrage (zie linkje onderaan) kunt u lezen wat we daar over vinden. Het leek dus simpel. De SP zou voor stemmen.

Afgelopen maanden deed zich echter een ontwikkeling voor die de balans voor ons naar de andere kant liet doorslaan. Uit een onafhankelijk onderzoek bleek dat op het kruispunt Gijsbrecht/Neuweg maatregelen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Volgens dat onderzoek zou de beste oplossing zijn om minder auto’s op de Gijsbrecht te hebben. Het plan voor de Zuiderkerklokatie gaat uit van een parkeergarage op precies die plek. Dat werd ons toch al te dol. Een gevaarlijk kruispunt nog gevaarlijker maken door de bouw van een parkeergarage, dat kunnen en willen we niet laten gebeuren, hoeveel geld dat ook kost.

In oktober vorig jaar hebben we de wethouder in een vergadering van de cie stad al over onze opvatting geinformeerd. Hij zou op basis daarvan (en op basis van andere vragen en opmerkingen) opnieuw naar het plan Zuiderkerk laten kijken. Wij waren dan ook verbaasd dat in het plan dat in die commissie van gisteren werd behandeld niets aan die situatie was gedaan.
De SP heeft in die vergadering dan ook in zijn eerste bijdrage onmiddellijk aangegeven dat wij niet voor het plan dat daar voor lag zouden stemmen. Het resultaat was een uren durende discussie waarin de wethouder uiteindelijk een aantal voor ons zeer belangrijke toezeggingen heeft gedaan.

De parkeergarage gaat niet open voordat de IBP maatregelen voor de Diependaalselaan zijn afgerond. Die maatregelen zorgen er namelijk voor dat er meer verkeer over de Diependaalselaan kan, dat levert minder verkeer op op de Gijsbrecht van Amstel. De wethouder zorgt er ook voor dat er, in overleg met de buurt, een goed verkeerscirculatieplan komt voor het verkeer in de buurt. Van dat laatste vinden we eigenlijk dat het er al had moeten zijn, maar we hebben er vertrouwen in dat de buurt en de wethouder daar uit gaan komen. Het eerste was voor ons van doorslaggevend belang. Uit de verkeersmodellen blijkt namelijk dat met de uitvoering van de IBP maatregelen op de Diependaalselaan, de verkeersbewegingen op de Gijsbrecht tot 2020 nauwelijks stijgen. In die modellen is al rekening gehouden met de garage op de lokatie van de Zuiderkerk. Doordat die maatregelen nu waarschijnlijk sneller worden uitgevoerd, levert het in de eerste jaren zelfs een daling van het aantal verkeersbewegingen op de Gijsbrecht op. Dat, en de maatregelen voor het kruispunt zelf, die binnenkort in de cie behandeld zullen worden, gaan er volgens ons toe leiden dat dat kruispunt op korte termijn een stuk veilig wordt en dat ook in de toekomst zal blijven.

Lees hier onze bijdrage in de commissie.