Lieven de Key

21 december 2006

Lieven de Key

Deze week heeft de commissie Stad gesproken over het Lieven de Key (LdK) project. Het vaststellen van de grondexploitatie komt nog in de raad van 10 januari aan de orde, maar de SP heeft nu al laten weten er mee in te stemmen, ondanks het feit dat er veel protest van omwonenden is.

Dat viel niet mee, want je probeert natuurlijk altijd zoveel mogelijk te luisteren naar wat omwonenden van een dergelijk bouwplan vinden en waar mogelijk aanpassingen voor elkaar te krijgen. Al in het college programma van maart 2006 staat dat de collegepartijen (PvdA, CDA, SP en D66) vinden dat het LdK project moet worden uitgevoerd binnen de kaders van de exploitatie. Feitelijk staat daar dus dat aanpassingen natuurlijk moeten kunnen, maar dat het geen extra geld mag kosten. Toch vonden de betrokken partijen dat naar aanleiding van de reacties uit de buurt, aanpassingen nodig waren die wél extra geld gingen kosten. Dat zijn altijd lastige gesprekken. Je spreekt als vier partijen met elkaar iets af voor de komende vier jaar en een half jaar later moet het toch weer anders. Uiteindelijk is daar wat de SP betreft toch een prima afspraak uitgekomen. Er wordt ongeveer zeven ton extra uitgetrokken om een aantal belangrijke problemen rond hoogte, masaliteit, parkeerdruk, verkeersstromen en voetpaden op te lossen. Er komen minder huizen en daardoor is er meer parkeerruimte in de garages beschikbaar. Wat voor ons ook nog belangrijk was, was dat het aantal sociale sector woningen boven de voor ons keiharde afspraak van 37% blijft. Met deze aanpassingen wordt deels tegemoet gekomen aan de bezwaren uit de buurt. De omwonenden zelf denken daar overigens anders over, zij zijn nog steeds erg ontevreden met het plan.

Via onderstaande links is meer informatie te vinden over het LdK project. Behalve de tekst die we in de commissie vergadering hebben uitgesproken om ons standpunt toe te lichten staat er ook een link naar de website van de BIK-meedenkgroep en een link naar de website van alle deelnemers aan het project (Gemeente, coorporatie, etc).

Lees hier ons uitgebreide standpunt