Circus

24 december 2006

Circus

De coalitie Wilde Dieren de Tent Uit wil dat Hilversum, in navolging van een aantal andere gemeentes, circusvoorstellingen met wilde dieren verbiedt, zo was kort geleden in de Gooi en Eemlander te lezen. De volgende dag al was er een reactie van de wethouder. In het kort kwam het er op neer dat de wethouder vond dat je onderscheid moest maken tussen verschillende circussen en verschillende soorten dieren. Paarden bijvoorbeeld vond de wethouder geen probleem. Die krijgen in een circus beweging genoeg. En Bengaalse Tijgers, die zijn volgens de wethouder in de natuur ook niet zo actief. Dat is lekker zeg. Ik ken wethouders die ook niet altijd even actief zijn. Die stoppen we toch zeker ook niet in een kooi “omdat ie niet zoveel beweging nodig heeft”.

Om te beginnen ging de vraag aan de wethouder natuurlijk niet over paarden, maar over wilde dieren, Bengaalse Tijgers in dit geval, dieren die gewoon in het wild in de natuur horen. Het antwoord van CDA wethouder Meeuwisen is wat mij betreft wel een beetje erg kort door de bocht. Het welzijn van dieren zou bij de verantwoordelijke wethouder hoger op de agenda horen te staan. Hebben we niet pas geleden miljoenen uitgegeven aan een natuurbrug? Vinden we de natuur, Flora en Fauna, ook rondom deze prachtige stad niet een belangrijke aanwinst waar we zuinig op moeten zijn? Zou nou juist een CDA wethouder het niet moeten opnemen voor wat hij ongetwijfeld beschouwd als God’s schepping?

Nee hoor, de wethouder gaat volgend jaar ambtenaren laten uitzoeken hoe het zit, dan gaat hij praten met Burgemeester en Wethouders en daarna ook nog eens met de portefeuillehouders in het Gewest Gooi en Vechtstreek. Dat schiet lekker op, als we dat op die manier gaan doen, dan hebben we met de eeuwwisseling in 2100 misschien een kerstcircus zonder wilde dieren.

Kom op wethouder, een beetje meer actie graag! Niks circus met Bengaalse Tijgers. Ook de dieren verdienen uw steun! Een circus graag, maar dan zonder wilde dieren!

John van Otterloo