"Links is een zegen voor Hilversum"

12 september 2006

"Links is een zegen voor Hilversum"

Bovenstaande uitspraak is afkomstig van Leon Bobbe, directeur van Dudok wonen. Hij deed die uitspraak afgelopen week tijdens een landelijke themabijeenkomst van directeuren van woningbouwcorporaties en sociaal democratische wethouders . Moeten we daar nou blij mee zijn?

Het beeld dat tijdens de discussie ontstond was dat er in Hilversum niet zoveel is veranderd op het terrein van huisvesting sinds de SP in Hilversum in het college zit. Dat is een beetje waar. De SP is voorstander van de plannen zoals die in de woonvisie worden beschreven. Concreet betekent dat dat we ons kunnen vinden in het model van woondienstenzones en dat we de ideeën rond de stadsvernieuwing in Noord ondersteunen. Toch zijn er wel degelijk belangrijke veranderingen afgesproken. Daar hebben we in het collegeprogramma dan ook heldere afspraken over gemaakt. Zo hebben we keiharde afspraken over het percentage sociale woningbouw gemaakt (37% en op Anna's Hoeve zelfs 50%). We hebben afgesproken dat slopen alleen aan de orde kan zijn als dat bouw en woon technisch noodzakelijk is. Renovatie heeft altijd de voorkeur. We hebben afspraken gemaakt om er voor te zorgen dat mensen die door bijvoorbeeld de stadsvernieuwing hun huis uit moeten, niet met een enorme huurverhoging worden geconfronteerd. Er is inmiddels geld vrijgemaakt voor zogenaamde 'slimme koopconstructies' waarmee het voor starters eenvoudiger wordt om een huis te kopen. (Denk aan starterleningen, gedeeltelijke koop, etc.) Dat is allemaal niet voor niks. In voorgaande colleges waren die plannen er gewoon nauwelijks. Natuurlijk, we hadden het in ons eentje nooit voor elkaar gekregen, dat kon alleen maar omdat ook de andere partijen in het college (waaronder de PvdA) daar uiteindelijk mee instemden. En geloof ons, dat ging lang niet op alle onderdelen even gemakkelijk. Wij hebben dan ook de overtuiging dat de SP wel degelijk verschil maakt, zeker ook als het gaat om het huisvestingsbeleid in Hilversum. De komende tijd is nog een flinke discussie te verwachten over die percentages sociale woningbouw. Wethouder Hammer wil die sociale woningbouw eigenlijk zoveel mogelijk realiseren in de koopsector, terwijl wij vinden dat er ook grote behoefte is aan 'goedkope' huurwoningen. Lang niet iedereen zal in staat zijn om een huis te kopen, ook niet met de inzet van slimme koopconstructies. Die mensen kunnen en willen we niet aan hun lot over laten, juist daar zal de SP zich hard voor maken. Het beloven wat dat betreft nog spannende tijden te worden in Hilversum.

Om de vraag die we ons zelf aan het begin van dit stukje hebben gesteld te beantwoorden: Het is mooi dat de directeur van Dudok blij is met dit linkse college. Wij zijn echter pas tevreden als ook de bewoners van de huizen waar het hier om gaat tevreden zijn. Dat is tenslotte waar het allemaal om begonnen is.