College kiest voor echte reintegratie

31 augustus 2006

College kiest voor echte reintegratie

Er is binnen en buiten de gemeenteraad de afgelopen maanden veel gesproken over reïntegratie. Hilversum hanteerde een model waarbij veel mensen die aanspraak maakten op bijstand terechtkwamen bij Euroflex. Daar moesten ze dan werken en kregen ze begeleiding bij het zoeken naar een nieuwe baan. In de praktijk kwam het er op neer dat ze vooral moesten werken. De begeleiding was slecht geregeld. Als klap op de vuurpijl waren er de afgelopen periode ook nog eens veel klachten over de arbeidsomstandigheden bij Euroflex. Om het verhaal helemaal af te maken bleek ook nog eens dat het aantal mensen dat via Euroflex een reguliere baan vond was bijzonder laag.

In het verleden heeft Hilversum gekozen voor een model dat de gemeente zo min mogelijk geld koste. Dat heeft dus geleid tot dit model waarin er naar resultaten niet meer gekeken werd, als het maar goedkoop was.

Vragen van met name de VVD fractie over de arbeidsomstandigheden bij Euroflex hebben er toe geleid dat SP Wethouder Walters niet alleen onderzoek naar die arbeidsomstandigheden heeft gedaan, maar ook een discussie met de gemeenteraad is gestart over de vraag of we dit nou echt willen als het om reïntegratie gaat. Het resultaat van die discussie laat duidelijk zien dat er na de verkiezingen van afgelopen maart een nieuwe wind waait in Hilversum. Nu het contract met Euroflex eind deze maand afloopt heeft het college gekozen om dat niet meer te verlengen. In plaats daarvan komt er nu een nieuwe aanbesteding. Daarin komen nu heel andere zaken centraal te staan. We kiezen voor meer variatie in werkstages, intensievere begeleiding door vaste begeleiders en een beter doelgroepenbeleid. Verder zullen in de nieuwe reintegratieverordening de mogelijkheden voor scholing worden uitgebreid, en mogen mensen een deel van hun bijverdienste houden. Ook wordt voorgesteld om meer te doen voor mensen die weliswaar geen uitkeringen hebben maar ook geen werk. Speciale aandacht komt er ook voor werkzoekenden allochtonen. Dat is namelijk en groep waaronder de werkeloosheid verontrustend hoog is.

Het hele pakket maatregelen wordt de komende weken door het college voorgelegd aan de raad. Die moet de voorgestelde maatregelen nog goedkeuren. Gezien de discussies die de afgelopen periode zijn gevoerd verwachten we als SP echter dat dat eigenlijk alleen nog maar tot verbeteringen zal leiden. Wij zijn in ieder geval erg blij met deze voorstellen. Eerlijk gezegd zijn we zelfs een beetje trots dat onze eigen Wethouder (Karin Walters) de kans die naar aanleiding van deze discussie ontstond heeft gebruikt om belangrijke verbeteringen tot stand te brengen.