Weg met die fietsen!

14 juli 2006

Weg met die fietsen!

Tijden de commissie behandeling van de voorjaarsnota heeft Leefbaar Hilversum een voorstel ingediend voor een strenger handhavingsbeleid van foutparkeerders. Als u nu denkt: Mooi, eindelijk van die op de stoep geparkeerde auto's af, dan heeft u het mis. LH wil een keiharde aanpak van fietsen die bij de stations, Kerkbrink en Groest buiten de rekken geparkeerd staan.
De fietsen zouden weggehaald moeten worden en ergens worden opgeslagen. De eigenaar kan ze dan terug krijgen als hij of zij een boete betaald heeft. Als de eigenaar niet snel genoeg komt opdagen, dan wordt de fiets verkocht.

De SP voelt helemaal niets voor dit plan. ALs je gaat kijken op plekken waar fietsen foutgeparkeerd staan, dan valt je onmiddelijk op dat er gewoon te weinig stallingplaatsen zijn. Dat probleem zou eerst opgelost moeten worden, daarna valt er ook met ons best over handhaving te praten.
Wij pleiten voor een goed integraal fietsbeleid in Hilversum. Een heldere visie over hoe de gemeente om wil gaan met fietsparkeren, bewegwijzering, veilige route's, etc. In dit plan kan dan ook aandacht zijn voor hoe we omgaan met "foutgeparkeerde fietsen". Op dit moment streng handhaven is echt flauwekul. We zouden blij moeten zijn dat zoveel Hilversummers liever de fiets pakken dan de auto. Dat maakt Hilversum beter bereikbaar, zorgt voor schonere lucht en gezonde inwoners.
Gelukkig is de wethouder (Boog) het met ons eens dat er zo'n plan moet komen. Hij heeft inmiddels beloofd dat hij in oktober/november met een voorstel komt

OP 6 september wordt het voorstel van Leefbaar Hilversum om strenger op te treden in de raad behandeld. Wij zullen in ieder geval tegen stemmen.