Fietsen, zo kan het ook!

20 juli 2006

Fietsen, zo kan het ook!

Zoals elders op deze site valt te lezen wil Leefbaar Hilversum streng optreden tegen foutgeparkeerde fietsen. De SP vindt dat er eerst voldoende stallingplaatsen en een goed fietsbeleid moet komen. VerkeersWethouder Boog (D66) heeft laten weten dat hij dit najaar met een integraal fietsbeleid voor Hilversum zal komen. Daar zijn we erg blij mee. Onze indruk is overigens dat de wethouder het fietsen inderdaad serieus neemt. De afgelopen weken hebben we hem al veel dingen horen zeggen en zien doen die ons in ieder geval een goed gevoel geven.

Zo heeft hij de nieuwe rotonde bij het mediapark geopend door er een rondje over te rijden, op de fiets wel te verstaan. Hij was het ook met ons eens dat de nieuwe "stallingen" op de Kerkbrink (zogenaamde "nietjes") nou niet bepaald als prima stallingplaatsen zijn aan te merken. Wat hem betreft worden er in het vervolg betere stallingplaatsen gekocht. En als klap op de vuurpijl heeft de wethouder deze week een nieuwe plek (station Sportpark) geopend waar OV-Fietsen gehuurd kunnen worden. Ook op station Hilversum Noord komen die fietsen binnen een week of twee beschikbaar, dankzij een startsubsidie van de gemeente. De wethouder heeft daarbij overigens ook nog gezegd dat hij vindt dat het goed zou zijn als bedrijven contracten zouden afsluiten met OV-Fiets zodat hun werknemers per fiets van het station naar hun werk kunnen.
Wij kijken vol belangstelling uit naar zijn integraal fietsplan, maar hebben er gezien al zijn acties en uitspraken het volste vertrouwen in dat dat een mooi en weldoordacht plan wordt.

Wij vinden een dergelijk plan belangrijk omdat een goed fietsplan kan bijdragen aan een betere bereikbaarheid van Hilversum. Als mensen makkelijk en sneller vanaf het station naar de diverse bestemmingen in de stad kunnen komen zullen ze eerder geneigd zijn om niet met de auto te komen. Dat vraagt dus om goede, bewegwijzerde routes naar belangrijke locaties (zoals het Mediapark), goede en voldoende stallingplaatsen op allerlei plekken in Hilversum. Een helder beleid tegen fietsendiefstal en afspraken met bedrijven om het fietsen te bevorderen. In het verkiezingsprogramma van de SP Hilversum valt nog veel meer te lezen over onze ideeen rond zo'n fietsplan.