Reintegratie: op naar goede begeleiding en zinvol werk

2 juni 2006

Reintegratie: op naar goede begeleiding en zinvol werk

De afgelopen weken is naar aanleiding van vragen van de VVD - veel gezegd en geschreven over wantoestanden bij reïntegratiebedrijf Euroflex BV. De verhalen die werknemers ons vertellen en die ook in de krant stonden zijn alarmerend. De SP vindt dat het reïntegratiebeleid éérst om mensen en dan pas om de gemeentekas moet gaan. Daarom moeten afspraken met reïntegratiebureaus als Euroflex worden aangepast: goede begeleiding en zinvol werk moeten afdwingbare uitgangspunten worden. Arbeidsomstandigheden moeten natuurlijk altijd in orde zijn, dus ook al nu, voordat de contracten wijzigen. Het is dan ook hard nodig dat de klachten van werknemers serieus worden genomen en er een onafhankelijk arbo-onderzoek komt.

Sinds 2004 geldt in Nederland de Wet Werk en Bijstand (WWB). Deze wet, gemaakt door huidig VVD-leider Mark Rutte, kent u wellicht beter als de Wet Water en Brood. Die bijnaam dankt de wet uiteraard niet aan zijn sociale gehalte! De gemeentes, waaronder ook Hilversum, voeren de WWB uit. Ze betalen de bijstandsuitkeringen en helpen mensen die bijstand aanvragen bij hun verplichte zoektocht naar werk: het reïntegreren. De overheid geeft de gemeente voor zowel bijstand als reïntegratie geld. Het verschil is dat het geld voor reïntegratie alleen voor dat doel gebruikt mag worden, terwijl het geld dat binnenkomt voor bijstand ook aan andere dingen mag worden besteed. Het geld voor reïntegratie gaat in Hilversum overigens lang niet op.

Als mensen in een reïntegratietraject zitten, worden ze betaald met het geld dat voor reïntegratie bestemd is. De gemeente hoeft ze dan dus niet te betalen met het bijstandsgeld. Dat geld houdt de gemeente dan over voor andere dingen, zoals lantaarnpalen en verkeersdrempels. Het is dus financieel aantrekkelijk voor de gemeente om veel mensen in een re�ntegratietraject te krijgen. Daarom werken gemeentes vaak met zogenaamde reïntegratiebureaus. Over die reïntegratiebureaus is vaak niet veel goeds te melden, merkte de SP ook landelijk al. Het bureau waar Hilversum een contract mee heeft heet Euroflex. Belangrijk in het contract dat Euroflex en de gemeente Hilversum nu hebben is dat Euroflex alle bijstandsgerechtigden die de gemeente stuurt sowieso in dienst neemt, waardoor ze dus uit de bijstand gaan. Euroflex stuurt grofweg de helft van de mensen naar reguliere bedrijven als ABN AMRO of C1000. De andere helft gaat naar een zusterbedrijf, Workstar. De meeste klachten komen van mensen die hierheen gaan. Klik hier voor hun voorlichtingsfilmpje.

Euroflex was het enige bureau dat alle door de gemeente gestuurde mensen wilde accepteren. De gemeente heeft daarom nauwelijks andere harde eisen aan Euroflex gesteld. Ook niet op het gebied van scholing, begeleiding en aard van het werk. (De vorige gemeenteraad waar ook VVD-vragensteller Riens Meijer in zat is met dat contract overigens akkoord gegaan). De vele verhalen die de SP Hilversum de afgelopen weken te horen en te lezen kreeg, maken duidelijk dat dat onjuist was. Uit die verhalen komt immers naar voren dat het werk vaak weinig zinvol is en de begeleiding minimaal. Ook over de arbeidsomstandigheden wordt flink aan de bel getrokken. Mede daarom vond de SP Hilversum het ook nodig om bij de poort van het bedrijf te protesteren.

De SP vindt dat de klachten over arbeidsomstandigheden zo snel mogelijk onafhankelijk onderzocht moeten worden. Misstanden moeten worden rechtgezet. We zijn dan ook blij dat de wethouder heeft besloten om daar een onafhankelijk onderzoek naar te laten doen.
De SP vindt ook dat werk zinvol moet zijn. Zo staat het ook in het collegeprogramma: "Een werkstage moet een fatsoenlijke kans bieden op zinvol werk". Een werkstage die zelf niet zinvol is, biedt ook geen kans op zinvol werk daarna.

Het contract met Euroflex loopt in augustus af. Een goed moment om het anders te doen. In een nieuw contract moet wat ons betreft bovenstaande zin uit het collegeprogramma de norm zijn. Daar zal de SP fractie het college aan houden. Wij hopen dat de gehele raad en met name ook de VVD ons daarin zal steunen.

Tenslotte: in dit korte stukje heeft u 7x het woord 'geld' kunnen lezen. Dat maakt wat ons betreft duidelijk dat de focus verkeerd ligt. Het is van groot belang dat we mensen zonder werk aan een baan helpen. Het gevoel iets bij te dragen, de sociale contacten die werk biedt: daar gaat het om. Als de gemeente daar ook financieel beter van wordt is dat mooi meegenomen, maar niet meer dan dat.