Zuiderkerk, Russisch roulette

21 mei 2006

Zuiderkerk, Russisch roulette

De Zuiderkerk, op de hoek van de Neuweg en de Gijsbrecht is weer volop in het nieuws. Hoogste tijd dus voor de SP Hilversum om ook daarover ons standpunt bekend te maken.

De kerk is al weer een jaar of tien geleden verkocht aan de gemeente Hilversum en staat sinds die tijd leeg. Twee jaar geleden was er dan eindelijk een plan. De kerk zou gesloopt worden en daarvoor in de plaats zouden woningen en een winkelruimte komen. Dat plan is toen voorgelegd aan de buurtbewoners en de winkeliers op de Gijsbrecht. De meningen over dat plan waren nogal verdeeld. Niet alleen tussen bewoners en winkeliers was er verschil van mening. De winkeliers waren het onderling ook niet eens. Net zo min als de bewoners overigens.
Twee weken geleden was er opnieuw een informatieavond. De plannen waren aangepast naar aanleiding van de opmerkingen van de vorige informatieavond. Zo was onder andere de ingang van de parkeergarage verplaats naar de Neuweg (ipv de Gijsbrecht), blijft de toren van de kerk behouden en zal in de vorm van de nieuwe bebouwing de contour van de kerk zichtbaar blijven.

Ook deze keer was lang niet iedereen het met elkaar eens. Zo is er een bewonersgroep die zich inzet voor het behoud van de kerk door er bijvoorbeeld een buurthuis of een multicultureel centrum van te maken. Andere bewoners zien dat niet zitten. Ook de winkeliers waren verdeeld. De winkeliersvereniging wil de supermarkt en parkeergarage graag op die plek, andere winkeliers voelen er echter niets voor.
De feitelijke stand van zaken rond de kerk is nu dat de gemeenteraad al jaren geleden heeft besloten dat de kerk gesloopt moet worden en dat er winkels, woningen en een parkeergarage voor terug moet komen. Het gebouw is inmiddels ook al verkocht aan een projectontwikkelaar. Er zijn een aantal procedures gevoerd (door de bewonersgroep en het Cuypersgenootschap) om de kerk op de monumentenlijst te krijgen. Dat is niet gelukt. Al met al maakt dat behoud van de Zuiderkerk in zijn huidige vorm zo goed als onmogelijk.
Natuurlijk, alles kan. Maar dat zou de gemeente erg veel geld kosten (terug kopen van de kerk, boete betalen aan de projectontwikkelaar, etc.) Gezien het feit dat de buurt ook nogal verdeeld is, lijkt dat geen logische optie.

Betekent dat nou dat de SP het al met al wel een goed plan vindt? Nee. Dat vinden we niet.
Met name waar het gaat om de verkeersveiligheid zitten er een paar grote bezwaren aan dit plan. De kruising Neuweg/Gijsbrecht is sowieso al één van de gevaarlijkste van Hilversum. Dat wordt er met dat extra verkeer natuurlijk niet beter op.
Dan is er ook nog het punt van het vrachtverkeer. Vrachtwagens die bij de supermarkt moeten lossen, moeten in het huidge plan achteruit het fietspad oversteken om bij het losplatform te komen. Dat levert ons inziens levensgevaarlijke situatie's op voor fietsers die daar op dat moment passeren.
Procedures om tot een bouwplan zoals er nu ligt te komen, zijn lang en ingewikkeld. De situatie is nu zo dat de raad over het huidige plan niet veel meer te vertellen heeft. Jaren geleden is er een besluit genomen en zijn de randvoorwaarden voor het plan vastgesteld. Het huidige plan lijkt aan die randvoorwaarden te voldoen. Uiteindelijk zal het plan waarschijnlijk nog een beetje aangepast worden en zullen vervolgens de bewoners via de inspraak nog hun zegje mogen doen. Dat levert meestal geen echt grote veranderingen meer op.
Er zit nog wel een mogelijkheid voor de raad als het gaat om de verkeersveiligheid. De verkeersafwikkeling zal nl. nog in de commissie verkeer worden behandeld. Wat ons betreft is dat een goede mogelijkheid om daar de wethouder nog eens stevig aan de tand te voelen. Het lijkt ons toch op z'n zachtst gezegd een beetje gek om een gevaarlijk kruispunt nog gevaarlijker te maken en de Neuweg voor fietsers om te bouwen tot een soort Russisch Roulette.