College tegen huurverhoging

7 mei 2006

College tegen huurverhoging

De SP en Groenlinks hebben enige weken geleden schriftelijke vragen gesteld aan het college naar aanleiding van de plannen van minister Dekker om de huren van een groot aantal woningen vrij te geven. Dat kan op termijn betekenen dat sommige huren wel tot 10% worden verhoogd.

De SP en Groenlinks maken zich zorgen over deze ontwikkeling. Het is in Hilversum al moeilijk genoeg om een betaalbare woning te vinden. De plannen van minister Dekker maken dat probleem nog veel erger. In de gemeenten rond Hilversum dreigen zo'n 75% van de woningen uiteindelijk in de "vrije sector" terecht te komen. Daarom hebben we het college gevraagd of zij aan kunen geven wat de gevolgen precies zullen zijn en welke maatregelen ze van plan zijn te nemen om die gevolgen te beperken.
Het college heeft ons laten weten dat een kwart van de woningen in aanmerking komt voor de door minister Dekker voorgestelde extra huurverhogingen. Woningcorporaties hoeven die huurverhoging echter niet door te voeren, het staat ze vrij om dat wel of niet te doen. Het college heeft nu laten weten dat zij in gesprek zijn met de corporaties over maatregelen om te voorkomen dat huizen straks onbetaalbaar worden. Het college belooft verder dat het onderwerp te zijner tijd in de raad aan de orde zal komen.

Dat wordt dus even afwachten. Het is mooi dat het college het probleem herkent en daar met de corporaties afspraken over wil maken. We zijn natuurlijk wel benieuwd naar hoe die afspraken er straks dan precies uitzien.