Onderzoek Bijstand : De stand van zaken

30 november 2005

Onderzoek Bijstand : De stand van zaken

Ons onderzoek naar de bijstand is bijna klaar. Het heeft veel tijd gekost om de benodigde informatie boven tafel te krijgen, maar dankzij de medewerking van veel inwoners van Hilversum hebben we uiteindelijk toch een goed beeld kunnen krijgen van de situatie. In het kader van ons onderzoek hebben we ook gesproken met diverse medewerkers van sociale zaken en het hoofd van deze dienst. Wat ons daarbij in ieder geval opviel was de bereidwilligheid van deze mensen om met ons te praten over de manier waarop in Hilversum met bijstand en bijzondere bijstand wordt omgegaan.

Tijdens ons onderzoek is ook opgevallen dat de gemeentelijke politiek nauwelijks aandacht lijkt te hebben voor dit probleem. Als je de verslagen van de gemeenteraard over 2005 doorleest, dan zie je dat het onderwerp slechts een keer of drie aan de orde is geweest. Dat ging dan meestal ook alleen nog maar over de manier waarop fraude moest worden bestreden. De aanpak van het armoede probleem is eigenlijk niet aan de orde geweest. Tot een maandje geleden. Op initiatief van de Christen Unie is toen met pijn en moeite een motie aangenomen om een onderzoek in te stellen naar de armoede in Hilversum. Plotseling stonden de kranten vol met stukjes waarin allerlei partijen over elkaar heen vielen om duidelijk te maken dat er echt iets moest gebeuren. Toen wij vorig jaar een onderzoek deden naar de uitvoering van de WVG kreeg tegen het eind van ons onderzoek dat onderwerp ook al zo opvallend plotseling veel aandacht. De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Wat ons betreft is het prima, als het ons blijkbaar lukt om dit soort thema's op de agenda te krijgen. Dat vinden wij dat alleen maar prettig, als anderen er plotseling ook iets van vinden. Een beetje opportunistisch is het wel.

Dat aangekondigde onderzoek is natuurlijk mooi, maar het is wel een beetje weining en een beetje laat. Dat er problemen zijn met armoede in Hilversum weet iedereen al lang. In oktober 2004 was er een door Lechhajim georganiseerd armoedebat waar zelfs de verantwoordelijke wethouder liet weten dat hij zich heel goed kan voorstellen dat er in Hilversum mensen wonen die gewoon niet rond kunnen komen. Hij zag daarbij een taak voor de kerken weggelegd om dat probleem op te lossen. Wij zien daar helemaal niks in. We hebben natuurlijk grote waardering van de hulp die kerken en andere instanties bieden aan mensen die het anders echt niet meer redden, maar wij hebben in dit land sociale wetgeving die er voor moet zorgen dat mensen niet op die manier van derden afhankelijk worden. Het is de taak van de gemeente Hilversum om er voor te zorgen dat haar inwoners geen bedelaars worden! Wat ons betreft is het tijd voor maatregelen op zowel korte als lange termijn. Voor de langere termijn valt in ons verkiezingsprogramma te lezen hoe wij dat willen doen. Voor de korte termijn proberen we steeds met concrete voorstellen te komen om de pijn te verzachten. De politieke bereidheid daarvoor is in Hilversum echter ver te zoeken. Zo hebben we kort geleden bijvoorbeeld gevraagd of er ook dit jaar, net als vorig jaar, een kleine extra uitkering mogelijk is voor chronisch zieken die niet rond kunnen komen. Het antwoord van de wethouder was kort en simpel. Het rijk stelt daar dit jaar geen geld voor beschikbaar, dus dat gaat niet lukken. Dat je ook uit gemeentelijke middellen geld kunt vrij maken om het gemeentelijk armoede probleem op te lossen, daar is blijkbaar niemand opgekomen.

Binnenkort zullen we ons onderzoek afronden en daarover uitgebreid publiceren. We zullen het daarbij niet laten bij het constateren en benoemen van problemen. We zijn bezig om een aantal aktiviteiten voor te bereiden waarme we mensen die afhankelijk zijn van bijstand en bijzondere bijstand kunnen helpen. Als de gemeente er niets aan doet, dan doen wij het wel.