Verdeel en heers in de Elektrobuurt

30 oktober 2005

Verdeel en heers in de Elektrobuurt

In de Gooi en Eemlander van 19 oktober stond een stukje over de voorgenomen sloop van de Elektrobuurt. De directeur van Gooi en Omstreken zegt daarin dat hij van verzet weinig merkt. Tot op dit moment heeft hij nog geen tijd gehad om met bewoners of bewonersgroepen te praten. Hij constateert echter wel dat er in de buurt verschillend gedacht wordt over de plannen. Ja, nogal wiedes!

Voor de één komen de plannen misschien goed uit, een ander woont in een huis dat door diezelfde Gooi en Omstreken jarenlang slecht is onderhouden en is dus ook blij is dat er nu eindelijk iets gebeurt. Anderen willen van sloop niets horen. De directeur past vervolgens een door woningcorporaties beproefde tactiek toe: Verdeel en Heers. Ik zie het volgende persbericht al aankomen."Er zijn zo veel verschillende meningen, we kunnen nooit iedereen tevreden stellen. Onze sloopplannen gaan dus gewoon door". De SP heeft vanaf het bekend worden van de plannen zich steeds op het standpunt gesteld dat renovatie of sloop van de wijk altijd in overleg met de bewoners moet gaan en dat de sociale samenhang van de wijk moet worden bewaard. De directeur laat deze belangrijke argumenten gewoon voorbijgaan. Het is ongelofelijk dat er in 2005 een woningcorporatie is die zonder overleg met bewoners sloopplannen voor een komplete wijk uit de hoge hoed tovert en vervolgens de onrust in de buurt flink laat oplopen om dan op een moment dat het hem uitkomt misschien eens een keer met bewoners te willen gaan praten. Dat praten doet hij dan liever met iedere bewoner individueel. Bewoners die zich organiseren, daar houdt deze directeur niet van. Hij speelt ze liever tegen elkaar uit.

Of die woningen rijp zijn voor de sloop, dat kunnen wij niet aan de buitenkant beoordelen. Wel lijkt er inmiddels meer dan voldoende reden om er aan te twijfelen dat alle woningen zo slecht zijn. Volgens de SP Hilversum rest de woningcorporatie maar één ding. De plannen die er nu liggen van tafel halen. Dan met bewoners gaan praten over hun wensen en eisen voor de wijk, vervolgens een nieuw onafhankelijk onderzoek laten doen naar de staat van de verschillende woonblokken. En tenslotte samen met bewoners kijken hoe eventuele problemen dan zo goed mogelijk zijn op te lossen zonder de sociale samenhang van de wijk verloren te laten gaan. Wat ons betreft kan dat bijvoorbeeld door bij renovatie of sloop niet de hele wijk in één keer te doen, maar in kleinere delen. Door vervolgens wisselwoningen beschikbaar te stellen wordt het dan voor veel mensen mogelijk om in hun eigen vertrouwde omgeving te blijven wonen. Dan moet de corporatie overigens nog wel even iets bedenken op het gegeven dat voor bewoners (zeker als die er al langere tijd wonen) een flinke huurverhoging in het verschiet ligt. Daarover hebben we de directeur ook nog niet gehoord.

De SP Hilversum zal de bewoners van de Elektrobuurt op elke manier die ze maar willen blijven steunen tegen de plannen van Gooi en Omstreken, zeker zolang die zich opstelt op een manier die doet denken aan 18e eeuwse landheren.

Klik hier en stuur ons een mailtje als u bovenstaande poster wilt ontvangen

De directeur merkt niets van verzet. De buurt hangt inmiddels wel vol posters!

Naar de aktiepagina Elektrobuurt