Hilversum laat subsidie liggen

3 oktober 2005

Hilversum laat subsidie liggen

Op woensdag 28 september heeft de Hilversumse afdeling van de Fietsersbond een debat georganiseerd tussen alle politieke partijen om te praten over het fietsbeleid nu en in de toekomst. Ook de SP heeft aan dat debat meegedaan. Hoewel de opkomst niet zo heel groot was, zijn er toch veel verschillende punten over tafel gegaan en kon op veel vragen en opmerkingen van mensen uit de zaal worden ingegaan.

Alle politieke partijen, met uitzondering van de VVD, waren die avond aanwezig. Uiteraard waren er veel verschillende ideeën over wat voor fietsers belangrijk was en waar in de toekomst dus aandacht voor moet zijn. Ook over de resultaten van de afgelopen jaren waren de meningen nogal verdeeld. Verassend vonden we Leefbaar Hilversum die heel tevreden was met de huidige fietsvoorzieningen. Op vragen en opmerkingen uit de zaal over bijvoorbeeld slechte fietspaden reageerde LH-er Jan Spaans met de opmerking dat het zo erg niet kon zijn omdat hij er geen last van had.

Als SP hebben we die avond geprobeerd duidelijk te maken dat het wat ons betreft om een min of meer principiële keuze gaat. Stop je nog meer geld in het verbeteren van de infrastructuur voor de auto's of moet de conclusie zijn dat het autoprobleem in Hilversum nooit echt valt op te lossen als je je niet meer richt fietsers. Wij denken dat het helpt als je zorgt voor goede (gratis) fietsenstallingen op plekken waar mensen hun fiets graag kwijt willen. Dus niet ergens in een achterafstraatje, maar op een goede plek met sociale controle. Het voor fietsers slechter bereikbaar maken van het centrum door de voorrang op het Gooilandplein op te heffen is volgens ons geen oplossing. Kies nou juist voor meer voorrang voor fietsers zodat je veilig en prettig op de fiets naar de stad kunt. Als meer mensen dat dan gaan doen, wordt de druk van he autoverkeer in Hilversum ook minder.

Minister Peijs heeft enige tijd geleden versneld subsidie geld vrijgemaakt (250 miljoen!) voor gemeentes die fietsenstallingen bij stations willen verbeteren of uitbreiden. Geen enkele gemeente, ook Hilversum niet, heeft aanspraak gemaakt op dat geld. Je hoeft alleen maar eens te kijken naar station Sportpark om te zien dat verbetering en uitbreiding toch echt noodzakelijk is. Wij hebben op de debatavond aan de politici die nu in de raad en/of het college zitten gevraagd waarom Hilversum geen subsidieaanvraag heeft ingediend. Een antwoord hebben we niet gekregen. Wat ons betreft laat dit voorbeeld goed zien hoe veel van de de huidige partijen zich blind staren op de auto en te weinig aandacht hebben voor de mogelijkheden die de fiets en het openbaar vervoer bieden. We hopen maar dat de partijen die in de raad zitten het signaal toch opgepikt hebben en zich alsnog sterk gaan maken om die subsidie bij het ministerie los te krijgen. In ieder geval zullen wij als SP, wat ons betreft samen met de Fietsersbond, alles in het werk stellen om met die subsidie de stallingvoorzieningen te verbeteren.

Meer over het fietsbeleid van de SP Hilversum is binnenkort te lezen in ons verkiezingsprogramma.