Slopen? Bezopen?

29 september 2005

Slopen? Bezopen?

Afgelopen weken heeft woningcorporatie Gooi en Omstreken de bewoners van de Elektrobuurt flink aan het schrikken gemaakt met het de mededeling dat hun huizen gesloopt gaan worden en dat er nieuwbouw voor in de plaats gaat komen. De SP Hilversum is de afgelopen dagen op bezoek geweest in de buurt en heeft met verschillende bewoners gesproken. Daarbij werd duidelijk dat mensen natuurlijk allerlei verschillende belangen hebben. Sommige hebben niet zo'n probleem met verhuizen, anderen willen absoluut hun huis niet uit.

Veel mensen denken ook dat renovatie een betere oplossing is. De komende dagen wordt door mensen uit de buurt gesproken over manieren om gezamenlijke plannen te maken. Want over één ding zijn de meeste bewoners het wel eens. De manier waarop Gooi en Omstreken hun plan probeert door te drukken is onfatsoenlijk. De SP vindt dat het slopen van woningen pas een optie is als het echt niet anders kan en als een ruime meerderheid van de bewoners het daar mee eens is. Er moet altijd gekeken worden naar mogelijkheden om de buurt in stand te houden. Door plannen voor renovatie of sloop slim uit te voeren kan dat vaak ook.
In het geval van de Elektrobuurt zijn er nogal wat verschillen tussen huizenblokken. Twee van de drie blokken zijn zo'n 20 jaar geleden gerenoveerd. Of er voor die woningen geen betere mogelijkheid is dan sloop, is maar zeer de vraag. Renovatie zou wel eens een betere optie kunnen zijn.
Veel mensen in de Elektrobuurt hebben flink geïnvesteerd in hun woningen. Ze hebben op eigen kosten soms flinke verbeteringen doorgevoerd, zoals nieuwe keukenblokken, extra kamers gemaakt of juist kamers samengevoegd. Achter de gevels van de Elektrobuurt zijn vele kleine paleisjes te vinden. Die bewoners verdienen een beter lot dan gewoon hun huis uit gezet te worden. Wij pleiten er voor dat er zorgvuldig, per blok, in overleg met de bewoners, wordt gekeken naar de beste oplossing, sloop of renovatie. Nu is het de bedoeling om de hele buurt in één keer plat te gooien . Wij vinden dat je in ieder geval moet kiezen voor een model waarin je dat kleinschaliger aanpakt, bijvoorbeeld een stuk of 10 woningen tegelijk. Door dan wisselwoningen beschikbaar te stellen waar die bewoners tijdelijk kunnen wonen tot hun huis gerenoveerd is, kan de sociale samenhang van de buurt worden bewaard.

De SP Hilversum zal de bewoners van de Elektrobuurt op allerlei manieren ondersteunen in het bedenken en uitvoeren van acties tegen het onzalige plan dat nu door de coöperatie wordt voorgesteld.

Klik hier en stuur ons een mailtje als u bovenstaande poster wilt ontvangen