Plan Anna's Hoeve

22 januari 2005

Plan Anna's Hoeve

Afgelopen donderdagavond was er een informatie- en inspraakavond over de plannen van de gemeente voor de bebouwing van het oude RWZI terrein bij Anna's Hoeve. De avond was weliswaar druk bezocht, maar het betrof voornamelijk mensen uit organisaties die bij het tot stand komen van het plan waren betrokken. Het gebied zelf is ernstig vervuil; de grond en de waterpartijen zullen daarom gesaneerd worden. Dat kost geld. Veel geld. De bedoeling is nu om het benodigde geld onder andere bij elkaar te krijgen door woningen in het gebied te bouwen. Er waren veel prachtige plaatjes te zien over hoe mooi het allemaal wel niet ging worden. De bedoeling is om, behalve een nieuwe een kleinere rioolwaterzuivering, zo'n 600 tot 700 woningen te bouwen in het gebied.

De SP Hilversum is natuurlijk voor woningbouw, zeker als het woningbouw voor jongeren, starters of andersoortige betaalbare woningen betreft. De bedoeling in dit plan is om van de totale hoeveelheid woningen ruim 200 als "goedkope" huur- en koopwoningen te bouwen. (huurprijs zo'n 500 euro per maand, koopprijs zo'n 170.000 euro). Er zitten 200 woningen in het middensegment (170.000 tot 230.000 euro.) De meeste woningen, zo'n 300 stuks, zitten in het dure segment: meer dan 225.000 euro. Dit betekent dat we hier niet bouwen voor de doelgroepen die het meest zitten te springen om een woning in Hilversum: het verplegend personeel in Ziekenhuis Hilversum en de werknemers op het Media Park. In plaats hiervan zal Plan Anna's Hoeve welgestelden uit Amsterdam, Utrecht en omgeving naar Hilversum lokken.

Een ander probleem is dat de aantallen goedkope huur- en koopwoningen die in dit soort plannen genoemd worden, meestal niet worden gehaald. Ergens in zo'n project duiken er altijd extra kosten op. Die worden dan vaak betaald door een kleiner aantal goedkope woningen te bouwen en wat meer duurdere. Natuurlijk gaat het hier niet om een vooropgezet plan om uiteindelijk minder goedkope woningen te bouwen, maar het is wel een mechanisme dat we als SP op landelijk niveau vaak zien. Dit mechanisme kan zich hier ook voordoen, aangezien het er op lijkt dat men eerste de duurdere woningen gaat bouwen en als laatste de goedkopere woningen.

Verder is het de bedoeling om behalve laagbouw, er ook een stuk of drie woontorens van 8 etages(ongeveer 25 meter) hoog neer te zetten. Scholen, een buslijn door de wijk of andere voorzieningen zijn vooralsnog niet in het plan opgenomen. 700 woningen leveren ongeveer 1000 auto's op. De afwikkeling van dat verkeer zal voornamelijk via de Mincklerstraat en de weg over Anna's Hoeve moeten worden afgewikkeld. Er is geen plan hoe de overbelaste wegen in Hilversum-Oost dit extra verkeer moeten opvangen. Als na aanleg van de wijk blijkt dat het verkeer inderdaad veel drukker is geworden, zal waarschijnlijk het gesprek over een nieuwe buitenring aan de rand van Hilversum, waar nog steeds een strook voor vrij is, weer starten.

De SP Hilversum was met name verrast over de schijnbare eensgezindheid tussen de gemeente en allerlei partijen die zeggen het voor de natuur op te nemen. Zo waren er donderdagavond onder andere mensen van de Vereniging tot behoud van Anna's Hoeve en het Goois Natuur Reservaat aanwezig. Kritische geluiden hebben we van hen echter nauwelijks gehoord. De vereniging tot behoud van Anna's Hoeve was zelfs zeer tevreden, "hun" park blijft in het plan namelijk volledig bestaan. Dat daar vlak voor een enorme woonwijk komt, dat maakt blijkbaar niet uit. Het GNR kwam niet veel verder dan zeggen dat het plan zich niet op hun terrein begeeft. Misschien dat ze nog wat gaan proberen te doen aan de hoogte, maar daar houdt het wel mee op. Ook de politieke partijen, die we die avond overigens niet hebben gehoord, zijn zo goed als eensgezind. Bouwen op het RWZI terrein lijkt iedereen een goed plan te vinden.

De SP Hilversum is een stuk minder enthousiast. Het betreffende gebied bevindt zich aan de rand van wat de "Ecologische Hoofdstructuur" genoemd wordt. Een soort groene brede strook die dwars door ons land loopt. Die ecologische hoofdstructuur is belangrijk voor plant en dier omdat die zich daarlangs kunnen verplaatsen. Het toeval wil dat die groene strook bij Hilversum op z'n smalst is, precies op de plek waar deze nieuwe woonwijk gepland staat. Provincie, rijk en natuurorganisaties steken op dit moment veel geld, tijd en moeite en het verbeteren van die groene strook. Zo wordt er onder andere gewerkt aan het benoemen van de Heuvelrug tot nationaal park. In het noorden en het midden is dat deels al gerealiseerd. Diezelfde plannen zijn er ook voor wat ik hier maar even het Hilversumse deel noem. Door nu een woonwijk op deze plek te bouwen wordt de druk op de natuur alleen maar groter. De reacties vanuit de gemeente zijn eenvoudig. Het RWZI terrein is nu ook bebouwd, er veranderd dus eigenlijk niets. Daarmee wordt voorbijgegaan aan het feit dat zo'n waterzuivering natuurlijk wel heel wat anders is dan een woonwijk. In het gebied komen nu veel bijzonder diersoorten voor, diersoorten die zich er straks op een balkonnetje op acht hoog echt niet langer thuis voelen.

Al met al is de SP Hilversum dan ook geen voorstander van het plan om op het RWZI terrein woningen te bouwen en al helemaal niet een wijk met 700 woningen, waarbij de omgeving de verkeersbelasting niet kan opvangen.