Onderzoek naar bijstand

20 januari 2005

Onderzoek naar bijstand

De SP Hilversum onderzoekt of alles wel goed gaat met de uitvoering van de bijstand, de bijzondere bijstand en de schuldhulpverlening in Hilversum. Aanleiding voor dat onderzoek is onder andere een debat over armoede in Hilversum dat eind vorig jaar is gehouden. Daar werd duidelijk dat er flinke wachtlijsten zijn voor de schuldhulpverlening en dat lang niet altijd duidelijk is wanneer je recht hebt op bijzondere bijstand.

Ook bereikte ons een aantal vragen van leden over de bijzondere bijstand. In het kort komen die geluiden op het volgende neer :

•
Het is lastig om erachter te komen waar u nu wel en niet recht op heeft, als u een aanvraag doet voor bijzondere bijstand in verband met extra uitgaven zoals bijvoorbeeld een kapotte koelkast of een computer voor uw schoolgaande kind.
  •
Voor schuldhulpverlening bent u vaak pas na 2 of 3 maanden aan de beurt.
  •
Het aantal klachten over sociale zaken was in 2003 30 procent hoger dan in 2004.

Wij komen graag in contact met Hilversummers die ervaring hebben met de bijstand, de aanvullende bijstand of de schuldhulpverlening. Op grond van uw informatie willen we dan graag de vinger op de zere plek leggen en verbeteringen voorstellen als dat nodig is.

•
Vindt u dat u te weinig informatie krijgt over hoe u een aanvraag indient?
  •
Is het lastig om hulp te krijgen van sociale zaken of het CWI?
  •
Wordt u onvriendelijk te woord gestaan?
  •
Moet u te lang wachten op een antwoord?
  •
Vindt u dat aanvragen oneerlijk beoordeeld worden?
  •
Vindt u dat uw klacht onterecht is afgewezen?

Neem dan alstublieft voor eind februari contact met ons op. U kunt dat doen door ons te mailen op hilversum@sp.nl, of per telefoon op ons speciale actienummer 035 6229361.

Ook als u vanuit uw beroep of vrijwilligerswerk veel te maken heeft met de genoemde onderwerpen, dan zijn we zeer geïnteresseerd in uw ervaringen.

Lees ook ons persbericht over dit onderwerp