h

Openbaar vervoer in Hilversum

26 augustus 2004

Openbaar vervoer in Hilversum

Eind 2004 zijn er ingrijpende veranderingen te verwachten in met name het busvervoer in Hilversum en omgeving. Vanaf dat moment is de provincie verantwoordelijk voor dat vervoer en die heeft er voor gekozen dat via een openbare aanbesteding te doen. In het kort komt het er op neer dat ook hier het particulier initiatief een nog grote rol krijgt. Marktwerking wordt ook hier als zaligmakend beschouwd.

De SP is tegenstander van het privatiseren van allerlei nutsvoorzieningen. Dat geldt dus ook voor het OV. Wij denken dat voorzieningen met een grote maatschappelijk functie niet door het particulier initiatief moeten worden verzorgd. Daar draait het uitsluitend om meer winst, het gaat voorbij aan het feit dat mensen niet altijd een keus hebben om wel of niet van een bepaalde voorziening gebruik te maken. Niet iedereen heeft de keus tussen OV en auto. Met name ouderen en mensen met lage inkomens zijn van een goed OV afhankelijk. 

De provincie is bezig een programma van eisen op te stellen voor de aanbesteding van het vervoer in de Gooi en Vechtstreek. Vandaag was er een openbare hoorzitting over dit onderwerp. De SP Hilversum was daarbij uiteraard aanwezig. 

Het aanbestedingsproces ziet er in hoofdlijnen als volgt uit 

- Opstellen concept programma van eisen door de provincie 

- Hoorzitting over concept programma (dat was dus vandaag) 

- November 2004, definitief programma van eisen en offerteaanvraag 

- Februari 2005, inleveren offertes door bedrijven 

- Maart 2005, Beoordelen offertes 

- April 2005, Concessiebeschikking (besluit wie het mag doen) 

- December 2005, uitvoering beschikking (het bedrijf gaat het doen) 

Het concessiegebied waar het hier om gaat bevat de gemeenten Blaricum, Bussum, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren. 

Zoals hierboven al is aangegeven is de SP tegenstander van steeds verdergaande privatisering, maar bij die constatering alleen kan het natuurlijk niet blijven. Daarom ook maar wat inhoudelijke opmerkingen over het concept programma. We beperken ons hier tot wat hoofdpunten. 

In de plannen van de provincie is geen directe busverbinding van Huizen naar het mediapark. Dat is opvallend omdat uit het onderzoek van Hans Hillen rond de bereikbaarheid van het mediapark blijkt dat veel werknemers van het mediapark in Huizen wonen. Een betere OV verbinding zou het autoverkeer van Huizen naar het mediapark sterk kunnen verminderen. Door dat nu niet te regelen mis je een kans om een deel van het probleem relatief goedkoop te op te lossen. 

In het plan worden op basis van een hele serie berekeningen (hoeveel mensen wonen er in een bepaald gebied, zijn er ziekenhuizen of scholen, etc) bepaald of en hoe vaak een bus ergens moet stoppen en wat de gemiddelde afstand mag zijn dat je vanaf huis of andere plek naar de halte moet lopen. De provincie heeft zich blijkbaar niet gerealiseerd dat mensen geen vleugeltjes hebben, want die afstanden worden “hemelsbreed” gemeenten. Dat kan tot zeer vreemde situaties leiden. Als een halte op basis van de berekeningen bijvoorbeeld hemelsbreed op een kilometer afstand mag zijn, kan dat heel goed betekenen dat dat 3 kilometer lopen betekend omdat er bijvoorbeeld een snelweg of een spoorbaan in de weg ligt. 

In de berekeningen waarmee bepaald wordt waar een halte moet zijn wordt met een aantal aspecten rekening gehouden, hierboven staan er al een paar genoemd. Waar echter geen rekening mee wordt gehouden is de leeftijd van bewoners in een bepaald gebied. Dat is gek, omdat met name ouderen natuurlijk veel vaker gebruik maken van de bus dan mensen van middelbare leeftijd. In het plan van de provincie maakt het niet uit wat voor “soort” mensen er in een wijk wonen, alleen het aantal is van belang. 

Een ander punt is dat in het concept programma veel nadruk wordt gelegd op het feit dat het goedkoop moet. De ervaringen met bedrijven in het noorden van het land die delen van de spoorverbindingen hebben overgenomen is dat dat tot gevolg heeft dat er dan sterk wordt bezuinigd op arbeidsvoorwaarden van het personeel. Wij vinden dat de provincie ook daar iets over zou moeten zeggen.

In het plan wordt gewerkt met zogenaamde “stamlijnen” , dat zijn snelle verbindingen van het ene knooppunt (busstation) naar het andere. Daar moeten dan weer andere, minder belangrijke, lijnen op aansluiten. Als je een beetje doorrekent hoe het er in de praktijk uit gaat zien betekent het dat die stamlijnen vaak om het kwartier gaan rijden. De aanvullende lijnen zullen vaak maar eens per uur rijden. Als je dus niet het geluk hebt om vlakbij de route van zo’n stamlijn te wonen, heb je niks aan die kwartierdienst omdat je dan vervolgens drie kwartier op je aansluiting moet wachten.

Lees hier het complete concept programma van eisen.

U bent hier