Einde chloortrein in zicht

16 juli 2004

Einde chloortrein in zicht

Per 1 januari 2006 lijkt het er dan toch echt van te komen, de "chloortrein" van Akzo Nobel die drie keer per week door Hilversum rijdt zal vanaf die datum niet meer rijden. De SP zet zich al jaren in voor het stopzetten van deze levensgevaarlijke transporten. Al ver voor de SP afdeling Hilversum bestond was de SP met dit onderwerp bezig. Lees hier bijvoorbeeld het verslag van een demonstratie in november 2002.

Iedere week rijdt er ongeveer 600 ton chloor door de bebouwde kom van Hilversum. Een levensgevaarlijke situatie die al lang geleden beëindigd had moeten zijn. Het rijk geeft Akzo, met toestemming van Europa, 65 miljoen subsidie om de chloor te maken op de plek waar het nodig is, zo dat de transporten niet meer nodig zijn.
We zijn natuurlijk blij dat er nu eindelijk een eind gaat komen aan de transporten, maar het betekent wel dat we nog anderhalf jaar lang, drie keer per week het risico lopen dat er iets mis gaat. De brandweer heeft als eens laten weten dat ze niets kunnen uitrichten als er iets mis gaat. Dat, en de berichten van de laatste tijd dat de rampenplannen van Hilversum niet bepaald in orde lijken te zijn geeft geen prettig gevoel.

Hier kan je nog veel meer informatie vinden over de chloortransporten van Akzo.