Extra stops van treinen op Mediapark toch niet zo heel moeilijk?

17 januari 2004

Extra stops van treinen op Mediapark toch niet zo heel moeilijk?

Een paar dagen na het stadsdebat kwam er nog een verrassing naar voren. TCN (de eigenaar van het mediapark) is in gesprek met de NS om vier in plaats van twee treinen per uur te laten stoppen op station Hilversum Noord. Ze hebben de NS aangeboden om gegarandeerd voor 75.000 EURO kaartjes en abonnementen per jaar aan te schaffen voor werknemers op het mediapark. Volgens TCN heeft de NS positief gereageerd op het voorstel. Eind februari gaat TCN met de regiodirectie van de NS praten om te kijken of ook de laatste problemen overwonnen kunnen worden. We zijn zeer benieuwd wat daar uitkomt.

We vragen ons wel voorzichtig af waar de gesprekken tussen NS, de gemeente en Hans Hillen nou eigenlijk over zijn gegaan. Er werd de burgers van Hilversum immers keer op keer gezegd dat het allemaal niet kon vanwege de drukte op het spoor, dat de NS niet wilde, etc. Blijkbaar heeft TCN de spoorwegen wel kunnen overtuigen.

Tot slot even een beetje rekenen. De weg over de hei kost volgens Hans Hillen minstens 110 miljoen EURO. Daar kan je voor meer dan 1000 jaar kaartjes voor kopen…. Als de gemeente dat nou eens regelt voor de komende 50 jaar, kosten pak 'm beet 5 miljoen EURO. Doen we ook nog eens voor een miljoentje of 2 fietsvoorzieningen voor de werknemers op het mediapark en we verbouwen het station noord zodat ook dat aantrekkelijker wordt. Dan ben je voor 20 miljoen een eind op weg. Houden we 90 miljoen over voor extra plaatsen voor daklozenopvang, opknappen van school- en buurthuizen, extra investering in zorg en bijstand, etc. Het belangrijkste punt heb ik dan nog maar even buiten beschouwing gelaten. De hei blijft zoals die is, geen weg over de hei!