Hilversum in 2030
Hilversum in 2030
De gemeenteraad gaat van start met het opstellen van een structuurvisie. Dat stelt ons voor de uitdagende vraag: Hoe ziet Hilversum er uit in 2030? En dan gaat het met name over de wegen, de natuur en de gebouwen in Hilversum. Wat hebben we nog nodig en wat hoeven we alleen maar te behouden zoals het is? In dit stukje geef ik mijn visie hierop.
Mijn droom is dat iedereen een gelijke kans heeft om in Hilversum te wonen, te werken, te reizen en te recreeren. Of je nu arm bent of rijk; je kunt een plekje vinden voor jezelf in Hilversum. Dat vind ik het belangrijkst. Maar ook: of je oud bent of jong bent; of je zorg nodig hebt, of fit bent. Of je kinderen hebt of alleen bent. Je moet op grond van dit soort criteria geen belemmering ervaren om hier te wonen.
Bloeiend Hilversum
In 2030 wonen we nog steeds in een aangename, groene gemeente. Jongeren willen hier blijven, gezinnen willen zich hier vestigen, senioren willen hier oud worden. We groeien langszaam qua inwoners. Deze langzame groei maakt dat we sterk staan en blijven: een goed winkelaanbod, veel restaurants en caf'es, bioscopen, een grote bieb, theater, poppodium, veel sportclubs en verenigingen enz.. We bouwen niet in de natuur om Hilversum, dus dat beperkt de lichte groei vanzelf.
Betaalbaar wonen in heel Hilversum
In elke wijk is een afgesproken deel van de woningen betaalbaar. Dat is geborgd in de structuurvisie en dat geldt dus voor iedereen die er wil bouwen: gemeente, corporaties en ontwikkelaars..Woningen in villawijken mogen gesplitst worden, zodat er meer plek is gekomen voor het groeiend aantal 1- en 2-persoons huishoudens. In het centrum zijn nieuwe huizen gebouwd, waarbij de bewoners en hun bezoek de auto in de openbare parkeergarages stallen.
werkgemeente in regio en randstad
In mijn droom reizen we anders. We doen veel meer met trein, fiets en bus. Hilversum heeft in 2030 perfecte treinverbindingen naar de steden in de randstad: elke 5 minuten vetrekt er een trein. En de treinen rijden ook 's nachts, dus stappen in de randstad is simpel. En mensen uit de randstad komen werken en winkelen bij ons en genieten in ons podium de Vorstin.
Ruime, ondergrondse, gratis bewaakte fietsenstallingen maken reizen fijn. Electrische scooters en fietsen hebben korte autoritjes vervangen.
Regioliners zorgen voor snel vervoer naar gemeenten in de regio (dus zonder dure HOV-baan), electrische stadsbusjes komen in alle wijken en er is een speciale ouderenbus die continu langs seniorencentra, het centrum, het station en het ziekenhuis rijdt. In alle wijken zijn er deelauto's, die gratis parkeren. Bij alle seniorencentra zijn er scootmobielen, electrische fietsen en tandems te leen.
De wegenplannen zijn afgemaakt en de maximale doorstroom, die de beperkte ruimte in dit dorp biedt, is ingeregeld. Enkele tunnels onder het spoor en een grote P+R bij het ROC maken het af.
Hilversum Mediapark en Hilversum Zorgpark
Het Mediapark is stevig, hip en 'urban' geworden. Samen met Amsterdam kan het zich meten met andere mediaclusters in de wereld. Bij station Hilversum Mediapark stappen veel mensen uit voor werk en entertainment.
Op Hilversum Zorgpark gaan innovatie en natuur samen. Een volledig ziekenhuis met alles erop en eraan is de kern. En daarom heen ruimte voor revalidatie, ondersteuning van chronisch zieken en gehandicapten en opleidingen. Station Hilversum Sportpark wordt omgedoopt tot Hilversum Zorgpark en trekt mensen uit de hele regio.
In mijn droom is geen plaats voor megalomane plannen: geen betaald voetbalclub, geen tropisch zwemparadijs, geen vierbaansringweg, geen woonboulevard, geen wegen over de hei. Ik wil nl. niet al ons geld investeren in wegen en gebouwen, maar ook voldoende geld hebben voor een sociaal en cultureel sterk Hilversum.
Mijn droom is een slimme versterking van ons mooie Hilversum in een bloeiende randstad!
Geef uw mening over Hilversum in 2030