Kans?

16 juni 2010

Kans?

We melden het vorige week al via twitter, de voorzitter van de raad van bestuur van Tergooi Ziekenhuizen, Mevr. Zuiderwijk heeft aangekondigd dat ze gaat vertrekken. Ze houdt er mee op. Ze vindt dat ze het lang genoeg heeft gedaan en het is tijd voor iets anders.

Onder Mevr. Zuiderwijk is de fusie van de vestiging in Blaricum en die in Hilversum tot stand gekomen en is het besluit genomen om het Hilversumse ziekenhuis te sluiten en er en zorghotel voor in de plaats te bouwen. Dat zijn geen maatregelen die de gemiddelde Hilversummer haar in dank heeft afgenomen. Ook de SP niet. Wij vinden het sluiten van Tergooi Hilversum domweg een slecht idee. Maar zover is het ook nog niet. Er zijn plannen, er is een begin gemaakt met het verhuizen van afdelingen, maar onomkeerbaar is het niet.

Je zou het vertrek van mevr. Zuiderwijk dan ook kunnen beschouwen als een nieuwe kans om het ziekenhuis in Hilversum te behouden. Maar dan moet er wel de politieke wil zijn om dat te doen. En die is er gewoon niet. Er is bij lange na geen politieke meerderheid te vinden om te praten met het ziekenhuis over de vraag wat nodig is om ons ziekenhuis te behouden. Tijdens het debat met het nieuwe college over hun collegeprogramma heeft de SP het ze zelfs rechtstreeks gevraagd. En de boodschap was helder. Dit rechtse college gaat zich niet inzetten om dit ziekenhuis voor Hilversum te behouden. Daar hebben we dus absoluut niets van te verwachten als het gaat om goede zorg voor Hilversummers.
Natuurlijk, de SP blijft zich inzetten voor het behoud van ons ziekenhuis. Ook al is daar onvoldoende steun voor te vinden. Een slecht idee blijft een slecht idee, ook al wordt zo’n idee gesteund door een opportunistische meerderheid. De kans dat de inzet van de SP op dit gebied tot succes leidt is echter klein. Ook dat moeten we ons realiseren.

Het vertrek van mevr. Zuiderwijk zou een nieuwe kans kunnen zijn, maar met dit rechtse college van D66, VVD en, PvdA is die kans bij voorbaat al verkeken. Een gemiste kans voor Hilversum dus.

Naar de aktie pagina ziekehuis