Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij stellen voor: kandidaat 16, Rien Schraagen

12 maart 2022

Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij stellen voor: kandidaat 16, Rien Schraagen

Rien staat bij Windkracht Acht, het standbeeld bij de oude haven.
"Het kost steeds meer mensen veel moeite om zich staande te houden in de maatschappij en we hebben de SP hier hard bij nodig!"

‘Windkracht 8’ heet dit standbeeld: een vrouw in de storm, het hoofd fier geheven, hopend dat ze niet omver geblazen wordt, verlangend naar de luwte om wat rust te vinden.

We hebben volop tegenwind, van alle kanten: twee jaar corona, een oorlog tegen Oekraïne, een onbetrouwbare overheid, verlies van privacy en grondrechten. De februaristormen zijn geen toeval, daarvan ben ik overtuigd. Mensen die het al niet breed hebben, met minder kansen, komen nog meer en meer in de verdrukking te zitten. Gelukkig hebben we de SP, de enige partij die echt iets doet met de signalen uit de samenleving. Kijk maar naar de toeslagenaffaire. De overheid blies zo´n 70.000 kinderen en 30.000 ouders met windkracht tien omver, zij konden zich niet staande houden, waardoor maar liefst 11.000 kinderen uit huis zijn geplaatst en de ouders nog steeds, geheel onterecht, in de schulden zitten. De omvang van dit schandaal is pas echt aan het licht gekomen doordat de SP een meldpunt opende voor de gedupeerden.

De SP zet zich in voor mensen die in de verdrukking komen en dat zit je voor je het weet. Het verschil tussen mensen die het kapitaal hebben en de mensen die de arbeid leveren wordt steeds groter en de kansenongelijkheid neemt alleen maar toe. De meeste jonge tweeverdieners kunnen geen huis kopen. Ouderen, die weinig tot geen pensioenopbouw hebben, zien met angst en beven hun oude dag tegemoet, want van alleen AOW kun je niet meer leven.

Het kost steeds meer mensen veel moeite om zich staande te houden in de maatschappij. Daar hebben we de SP hard bij nodig!