Gemeenteraadsverkiezingen 2022. Wij stellen voor: kandidaat 11, Ysbrand van Dijk

12 maart 2022

Ysbrand staat op de foto bij het voormalig badhuis op de Bosdrift.
"Badhuizen waren openbare gebouwen waar arbeiders niet alleen kwamen voor hun persoonlijke hygiëne, maar ook om elkaar te ontmoeten."

Dit volksbadhuis, ontworpen door Dudok, is in 1921 gebouwd voor de gewone man. Arbeiderswoningen hadden destijds geen sanitaire voorzieningen en aangezien er begin 19e eeuw  grotere aandacht kwam voor hygiëne en gezondheid zijn er badhuizen gebouwd in Nederland.
Badhuizen waren openbare gebouwen waar arbeiders niet alleen kwamen voor hun persoonlijke hygiëne maar ook om elkaar te ontmoeten. Het badhuis droeg in die zin ook bij aan de mentale gezondheid van mensen. Vanuit het sociale oogpunt was een badhuis dan ook heel belangrijk.
Tegenwoordig heeft iedereen een badkamer én internet. Het lijkt wel alsof “de ontmoeting” steeds ondergeschikter raakt in de huidige maatschappij. Praktisch gezien hoeven we de deur niet meer uit:  we kunnen thuis werken, onze boodschappen laten bezorgen, kleding en boeken online bestellen en contact met de buitenwereld hebben met Facetime, Twitter, Facebook en WhatsApp.

Jongeren die nu op Netflix de serie Friends bekijken, krijgen een inkijkje hoe communicatie in de jaren 90 van de vorige eeuw was. Ik hoorde laatst een meisje verzuchten: was ik maar jong geweest in die tijd, gezellig kletsen en discussiëren in een ontmoetingsruimte met thee en koekjes, zonder internet en zonder mobieltjes.

We dreigen vervreemd te raken van elkaar en dat doet onze mentale gezondheid geen goed. We zijn sociale wezens die behoefte hebben aan fysiek contact en de paradox is, dat we enerzijds het belang van buurthuizen en sterke buurten onderschrijven en anderzijds het individualisme faciliteren met de sociale media, die de behoefte aan fysieke ontmoeting nagenoeg teniet doet.

Nu hoeven we wat mij betreft echt niet terug naar de tijd van de badhuizen en laten we vooral genieten van het comfort van onze eigen badkamers, maar laten we elkaar niet uit het oog verliezen. Laten we voor dat kopje suiker en het bijbehorende praatje vooral even aanbellen bij onze buren en niet online een bestelling plaatsen bij een bezorgdienst zoals Flink, die bezorgers uitbuit die met gevaar voor eigen leven en dat van anderen op pad gejaagd worden om binnen 10 minuten het felbegeerde pak suiker te bezorgen.