Blindengeleidelijnen centrum: een ware Obstacle Run!

1 oktober 2018

Blindengeleidelijnen centrum: een ware Obstacle Run!

In het kader van de Week van de Toegankelijkheid en de landelijke campagne 'Houd de lijn vrij!', ging de SP de straat op om de blindengeleidelijnen in het centrum te bekijken. Deze lijnen zijn er voor mensen met een visuele beperking zodat zij ook hun weg kunnen vinden. Er blijkt echter nog genoeg mis te zijn met en omtrent de lijnen. We maakten hierover een filmpje en stelden vragen.

Als je een beperking hebt, heb je het recht zelfstandig aan de samenleving deel te nemen. Net als ieder ander. Denk bijvoorbeeld aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en websites, het recht op onderwijs, passend werk en zelfstandig wonen. Ook mobiliteit is een belangrijk aspect van volwaardig kunnen meedoen in de samenleving. Zo is het voor mensen met een visuele beperking belangrijk dat de geleidelijnen er zijn en dat deze naar de geldende richtlijnen neergelegd zijn en vrij liggen.

De SP ging met Gregory Dunker (fractiemedewerker SP Hilversum, ervaringsdeskundige en ambassadeur voor het VN-verdrag Handicap) op onderzoek uit in het centrum van Hilversum. Het werd duidelijk dat er nog eens goed gekeken moet worden naar de ligging van de geleidelijnen en de obstakels op geleidelijnen en om geleidelijnen heen. Ook de natuurlijke gidslijnen zijn vaak versperd, of de geleidelijnen sluiten er slecht op aan.

Tijd voor actie!, vindt de SP. We stelden vragen aan het college.