Wie ‘zorgt’ er straks in Blaricum?

8 oktober 2017

Wie ‘zorgt’ er straks in Blaricum?

Foto: Google Maps / Google Maps

"Handen af van ons Ziekenhuis". Met die leus voerde de SP-Hilversum enkele jaren geleden actie voor het behoud van het Tergooi Ziekenhuis in Hilversum.

Met succes, want het ziekenhuis is gebleven – sterker nog, Tergooi besloot om, samen met een aantal andere partners, een zorgpark in Hilversum te ontwikkelen. Vanaf 2021 moet het zorgpark de acute zorg in het Gooi overnemen. Goed nieuws, zou je denken.

Wij zijn natuurlijk blij met de ontwikkeling van een mooi zorgpark, maar de zorgen zijn nu gekeerd. Tergooi gaat nu het ziekenhuis in Blaricum sluiten. Het gebouw gaat in de verkoop om, volgens Tergooi, de kosten voor het zorgpark op te kunnen hoesten.

Tergooi zegt dat er een ‘regiozorgcentrum’ voor in de plek komt – maar wat er precies voor zorg in dat centrum komt blijft nog even geheim. Het is dus vooralsnog volstrekt onduidelijk of je straks voor spoedeisende hulp, hulp bij een bevalling, een echo of zelfs bloedonderzoek helemaal naar Hilversum moet – via een snelweg die nog al eens vastzit – als je, bijvoorbeeld, in Huizen woont.

In de afgelopen raadsvergadering heeft de fractie van de SP-Hilversum daarom de wethouder Zorg, Erik van der Want, gevraagd om hier zo snel mogelijk duidelijkheid in te geven. De wethouder zou ‘informeren’ bij het bestuur naar de voorzieningen die komen als Tergooi Blaricum sluit, maar zei er maar meteen bij dat hij er niet over ging.

Dat klopt wellicht, maar het is makkelijk om je daar achter te verschuilen. Een beetje duidelijkheid mag je op korte termijn toch wel verwachten? De SP-Hilversum blijft hier bovenop zitten, want goede zorg is belangrijk voor de héle regio – niet alleen voor Hilversum!