Partijcongres XXII

22 februari 2017

Partijcongres XXII

In november en december hield de SP-Hilversum twee algemene ledenvergaderingen over het landelijke verkiezingsprogramma en de landelijke kieslijst. Met de input van deze ledenvergadering zijn negen leden van de lokale partij naar het partijcongres in Tilburg gegaan.

Peter Stokkers sprak namens de SP-Hilversum. Hij las daarbij een stuk van Dirk van Reenen voor. Dat stuk was eerder in de algemene vergadering voorgedragen.

Het gaat over hoe de SP niet alleen moeten focussen op de zwevende kiezer, maar ook op de kiezer die het heeft opgegeven met de politiek. Dat stuk paste prima bij een motie die door de SP-Hilversum was ingediend. Daarin vroeg de afdeling om in de toekomst het verkiezings-programma veel korter te houden en de lange lijst met maatregelen als bijlage op te nemen. Daarmee komt meer aandacht aan de kernwaarden van de SP. Deze motie werd jammer genoeg verworpen.

• Verder had de SP-Hilversum vier voorstellen ingediend:
  • Het voorwoord inleiden met een tekst die meer aandacht vraagt voor de kernwaarden van de SP
  • Het stimuleren van wandelen en fietsen.
  • Het woord ‘salafisme’ schrappen omdat het een incompleet beeld geeft.
  • Duurzaamheid sterker in het programma zetten

Alleen het amendement over het stimuleren van wandelen en fietsen is overgenomen.

Het partijcongres was verder gevuld met muziek en sprekers, waaronder Agnes Kant, Emile Roemer en Ron Meyer. Al in al was het een geslaagd partijcongres.