SP Hilversum bij “Red de zorg” demonstratie in Amsterdam

14 september 2015

SP Hilversum bij “Red de zorg” demonstratie in Amsterdam

Ruim 15.000 mensen waren op de been voor de actie 'Red de Zorg'. Afgelopen zaterdag was SP Hilversum ook aanwezig bij de actie in Amsterdam. De demonstratie werd georganiseerd door de FNV om protest aan te tekenen tegen de miljarden bezuinigingen op de zorg.

Verzorgingshuizen moeten sluiten, thuiszorgers worden ontslagen en voor verpleeghuizen en zorg voor psychiatrische en gehandicapte cliënten is steeds minder geld. Er werden eerder al diverse acties gevoerd in o.a. Den Haag, Den Bosch en Amsterdam maar zoveel mensen als er nu kwamen was eigenlijk een meevaller. In aanloop naar de demonstratie werden sinds mei ruim 800.000 handtekeningen opgehaald voor de volkspetitie 'Red De Zorg'.

Verslag demonstratie

Voordat we allemaal in het Westerpark waren moesten we een flink stuk door Amsterdam lopen van de Dam naar het Westerpark. We werden goed ontvangen en kregen allemaal een tas met frisdrank, water, broodjes en een snack. De menigte werd door diverse personen toegesproken. SP-leider Emile Roemer sprak in het Westerpark de menigte toe.

"Wat ontzettend goed dat jullie er allemaal zijn. Laten we de zorg veranderen. Om te beginnen schaffen we de zorgverzekeraars af. Laten we zorgen dat er een publieke zorgvoorziening komt, dat mensen recht houden op thuiszorg en ondersteuning, en dat mensen die in de zorg werken recht houden op een normaal salaris. Vandaag is de start, we gaan net zo lang door tot we dat voor elkaar hebben".

Toespraak van Rijn

Staatssecretaris van Rijn werd volledig uitgejouwd door het aanwezige publiek. Een gesprek tussen hem en de FNV voorzitter is aanstaande. Daarna was er nog een debat tussen Emiel Roemer en wat andere staatslieden. De aanwezigen waren erg boos op het huidige kabinet die veel beloofd maar hoofdzakelijk alles kapot maakt. Velen riepen tegen de marktwerking in de zorg te zijn.

De sfeer tijdens de demonstratie was erg goed, de demonstranten kwamen uit alle hoeken van Nederland, het weer zat mee en het gevoel van saamhorigheid was enorm. Na afloop een mooi optreden van Jeroen van der Boom en toen moe maar voldaan naar huis.