Ooievaarplein

26 mei 2014

Ooievaarplein

Op het Ooievaarplein is het regelmatig onrustig. Omwonenden melden ernstige overlast door jongeren. Dit is ook voor de SP onacceptabel! Je zal er maar wonen, jongeren die plassen door je brievenbus, stenen door je ruit. Dat is geen doen en absoluut niet wat mensen mee horen te maken in hun veilige woonomgeving. Maar het gebeurt daar wel en helaas al langere tijd. Daarom stelde de burgemeester voor, na gesprekken met de buurtbewoners,  om camera’s te plaatsen. De SP is echter van mening dat er meer moet gebeuren.

Weer het Ooievaarplein
Tijdens de bespreking van dit onderwerp in de commissie Economie & Bestuur van bleek dit onderwerp veel vragen op te roepen bij een flink aantal politieke partijen. Heel jammer natuurlijk want je wilt snel actie nemen bij een dergelijk belangrijk onderwerp want je gunt iedereen een prettige en leefbare woonsituatie. Toch is het ook goed om, juist als de druk hoog is, goed te kijken naar wat nu echte oplossingen zijn en niet alleen voor de kortere, maar vooral ook voor op de langere termijn.

De SP- Hilversum is niet snel voor camera’s, al blijken ze in het Centrum zeker wel degelijk verschil te maken. De afweging tussen het veiligheidsgevoel en het recht op privacy is er toch een die zorgvuldig gemaakt zal moeten worden. Een camera lost misschien wel een aantal zaken op (behalve het veiligheidsgevoel ook eventuele vervolging van de dader na uitlezen van de berichten), maar het is ook niet hét zaligmakende en alles oplossende redmiddel.

Kat en muis
Wij denken dat de jongeren die de rust van de bewoners daar verstoren, niet lang na plaatsing van de camera’s een paar straten verder een andere plek zoeken en doorgaan met wat ze doen. Dan kunnen de camera’s natuurlijk mee verplaatst worden maar het begint dan wel op een kat en muis spelletje te lijken maar als het bijdraagt aan de oplossing, prima, hang dan maar camera’s op.

Er is meer nodig
Onder de vorige burgemeester dhr. Bakker bestonden de problemen op het Ooievaarplein helaas ook al. Toen werd er voor een andere aanpak gekozen en werden er straatcoaches ingezet. Iets wat toen goed resultaat had. We hebben daarom gepleit om weer straatcoaches in te zetten. Natuurlijk kost dit geld maar dat doen camera’s en het uitlezen ervan ook en een straatcoach kan de onruststokers vinden waar ze zich ook bevinden en ze aanspreken of melding maken bij de politie.

We hebben de burgemeester gevraagd om inzicht te geven in een aantal zaken. We vroegen hem naar wat hij denkt dat de reden is van de toename van de problemen op het plein, wat er gedaan wordt aan preventie en of er een analyse/wijkscan is gemaakt. De juiste informatie geeft de verschillende partijen natuurlijk meer inzicht in wat er speelt en vooral aan in wat eraan gedaan moet worden om deze vervelende situatie zorgvuldig op te lossen. Lees hier de  vragen van de SP.

Genoeg is genoeg
Dat het niet te lang moet duren voor er wat gedaan wordt en dat er actie moet worden ondernomen staat buiten kijf. Dit is een serieus en langdurend probleem en genoeg is genoeg, daarom hebben we de burgemeester gevraagd voor de volgende raad het plan van aanpak aan de raadsleden te sturen zodat we een weloverwogen beslissing kunnen nemen en de bewoners van het Ooievaarplein hun prettige leefomgeving weer terugkrijgen.

Wijkbezoek
We hebben het plein bezocht en de jongeren die daarop dat moment aanwezig waren gevraagd hoe zij de situatie inschatten. Ze gaven aan dat er inderdaad van alles gebeurd en dat er in de wijk niet echt een plek voor ze is, of ze zouden een drukkere weg over moeten steken, wat de jongere kinderen nog niet zelfstandig kunnen. Naast het Ooievaarplein zijn er eigenlijk geen goede en niet genoeg andere mogelijkheden in de wijk om te spelen en rond te hangen. Het liefst zien ze hekken rond een voetbal of panna-veldje want ze willen op het plein kunnen spelen zonder dat er vervelende dingen gebeuren voor henzelf of de omwonenden.

Woordvoerders van de gemeenteraads commissie, die dit onderwerp behandeld zullen binnenkort nog eens een kijkje gaan nemen in de wijk en hopelijk komt er dan snel in overleg met bewoners, jongeren, gemeente en wijkagent en wijkwerkers een oplossing voor zowel de bewoners als de jongeren. en (tijdelijke) camera's kunnen daar een onderdeel van zijn.