Jongeren in actie voor opknappen skatepark 'De Oude Haven'

31 januari 2014

Jongeren in actie voor opknappen skatepark 'De Oude Haven'

In mei 2003 werd het Skatepark bij de Oude Haven geopend. Jarenlang hebben jongeren er veel van hun vrije tijd doorgebracht en er met veel plezier geskate. Na jaren lijkt de klad in de baan te zijn gekomen. Er zitten gaten in de overgangsranden, er is verkeerd asfalt neergelegd, die afremmend op de skateboarden werkt en op sommige plekken verzakt de baan. Voor Skateboarders, BMX-ers en andere gebruikers van het park zijn dat gevaarlijke zaken. Voor je het weet ga je erop onderuit met alle gevolgen van dien. Jeroen Janssen, Joey Terhaar, ROOD- Hilversum en de Jongerenraad Hilversum kwamen daarom in actie. Zij verzamelden de skate- scene, belden de gemeente, de Gooi & Eeemlander en de SP-fractie om op donderdag 30 januari zelf te komen kijken hoe de baan er momenteel bij ligt.

Ter plaatse bleek dat de baan inderdaad wel een opknapbeurt kan gebruiken. Alle jongeren daar aanwezig bevestigden dat het een gevaarlijke boel is en velen van hen hebben het asfalt al eens van dichtbij gezien. Goed dus dat de jongeren aan de bel getrokken hebben!

Boter bij de vis
De ambtenaar van de gemeente kreeg uitgebreid uitleg over het hoe en wat van de gevaarlijke stukken in de baan. Hij gaf aan dat er budget voor onderhoud is en dat hij ermee aan de slag wil. Nog dezelfde middag kwam er een aannemer om te bekijken wat er allemaal zou moeten gebeuren en werd er een plan van aanpak gemaakt om het park op te knappen. Meteen boter bij de vis dus. Daar houden we van!

Kunst op de baan
Nog beter nieuws kwam er vlak daarna. Twee vertegenwoordigers van de Havenstraat Vaartweg Ondernemersvereniging kwamen nieuwsgierig bekijken wat er aan de hand was. Ook zij zien het skate-park graag opgeknapt. Zij beloofden dat als de gemeente de baan opknapt, zij zullen bijdragen met verf en dat ze  graffiti-kunstenaars zullen benaderen om de baan op in stijl te verfraaien.

Jongerendroom: Skatepark Hilywood
Behalve de wens om het skatepark in de Oude Haven op te knappen, hebben de jongeren nog een droom. Indoor skatepark Hillywood en plek voor jong en oud om sportief en gezellig bijeen te komen. Ze zijn daarvoor een petitie gestart. Teken ook! Petitie Skatepark Hillywood

Bekijk ook de Facebook pagina van ROOD Hilversum Facebookpagina van Indoor Skatepark Hillywood