Een toilet voor iedereen!

6 december 2013

Een toilet voor iedereen!

Al jaren vraagt het Platform Gehandicapten en Chronisch Zieken aandacht voor het plaatsen van openbare invalidentoiletten in Hilversum, want rolstoelers en scootmobielrijders moeten, net als andere mensen, ook wel eens naar de WC. Om hun vraag voor een openbaar invalidentoilet te steunen verzamelde de SP-Hilversum  handtekeningen op de Hilversumse markt. En wel op een pot toiletpot. Deze toiletpot wordt op woensdag 11 december om 10 uur geplaatst als toegankelijk toilet op de Oude Torenstraat nabij het postkantoor.

Rolstoelers en scootmobielrijders moeten, net als andere mensen, ook wel eens naar de WC. In het centrum van Hilversum  is daar nauwelijks een mogelijkheid voor. Een paar horecagelegenheden zijn wel rolstoeltoegankelijk, maar dat betekent niet dat er ook een voor rolstoelers toegankelijk en bruikbaar toilet is. Dat maakt uitgaan of met andere burgers meedoen aan evenementen, zoals Hilversum Alive, niet aantrekkelijk of zelfs onmogelijk. Helaas ontbreekt ook een openbaar invalidentoilet: een toilet dat zo is aangepast dat mensen met een lichamelijke beperking er zelfstandig gebruik van kunnen maken.

Volgens het Platform kan de Gemeente een openbaar invalidentoilet plaatsen op het Langgewenst, daar waar ook de markt op woensdag en zaterdag is. Het marktterrein wordt in 2014 opnieuw ingericht. Dat is een mooi moment om niet alleen gewone toiletten te reliseren maar zeker ook een invalide toilet.                    Overigens hebben ook andere mensen voordeel van een invalidentoilet, zoals vrouwen met kleine kinderen in een wandelwagen.

Overdracht toiletpot met handtekeningen.                 De toiletpot zal overgedragen worden aan het platform Gehandicapten en Chronisch Zieken en op woensdag 11 december om 10 uur als openbaar toilet geplaatst worden op het pleintje naast Stichting MEE aan de Oude Torenstraat.

Een vertegenwoordiger van het Hilversums College zal aanwezig zijn om de verhalen van het Platform te horen en de problemen te bespreken. De toiletpot zal vervolgens aan het Hilversums College als aandenken worden meegegeven.

Fractievoorzitter Bianca Verweij:   `Het centrum moet voor iedereen aantrekkelijk zijn. De SP is van mening dat daarbij ook en beter gedacht moet worden aan mensen met een beperking. Je zal maar lekker uit eten gaan of naar de markt willen en niet naar het toilet kunnen. Verschrikkelijk onhandig. Daar moet iets aan te doen zijn.`

Overigens staat het platform gehandicapten en chronisch zieken niet alleen in de vraag om openbare (invalide) toiletten. Ook de marktkooplui en marktbezoekers vinden het noodzakelijk.