Gooistad. U mag er niets over zeggen!

23 augustus 2013

Gooistad. U mag er niets over zeggen!

Al vele jaren komt het onderwerp van een fusie tot ‘Gooistad’ regelmatig ter sprake.
Er is nu echter een nieuwe manier van bespreken bedacht waarbij u het recht van spreken ontnomen wordt. Aan de gemeente Hilversum wordt een zienswijze gevraagd over de ‘versterking van bestuurskracht’ (uw zienswijze dus) waarbij u geen mening mag geven.

Wat is er aan de hand
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben dinsdag 20-8 vergaderd over het advies aan de minister van Binnenlandse Zaken betreffende de bestuurlijke toekomst van Gooi en Vechtstreek. Hier is tot een conceptadvies besloten (welke u en ik de eerste week nog niet mogen weten).

Op 27 augustus wordt het conceptadvies bekend gemaakt waarna de 9 gemeenten t.m. 30 september de tijd hebben hun zienswijze hierop te geven.
Hierna zullen GS het definitieve advies aan de minister vaststellen.

Wat betekent dit voor de gemeenteraad van Hilversum
Het college van Hilversum zal dinsdag 3 september haar zienswijze op het conceptadvies bekend maken. Zoals de burgemeester in zijn brief van woensdag 21-8 aangeeft ontbreekt de tijd om het onderwerp in een commissievergadering te bespreken en zal worden voorgesteld om het uitsluitend in de raadsvergadering van 18 september te bespreken.
En aangezien er ruim een jaar geleden een beperking van de spreektijd tijdens raadvergaderingen is opgelegd is deze mogelijkheid voor oppositiepartijen beperkt. (De collegepartijen hebben de zienswijze samengesteld, dus staat hun mening er al in.)

Wat betekent dit voor u
Aangezien u als inwoner niet bij een raadsvergadering mag inspreken, dit mag alleen bij een commissievergadering, mag u  officieel geen mening geven!

Gewestelijke Unie
Als SP zijn wij fel tegen deze gang van zaken. Wij vinden dat indien er een gemeentelijke fusie zou moeten komen deze door u als inwoner gesteund moet worden, in plaats van dat u hier het zwijgen wordt opgelegd, en zijn dan ook sterke voorstander van een referendum.
De Europese Unie legde een referendum naast zich neer, de Gewestelijke Unie Gooistad zorgt er zelfs voor dat u niet eens mag spreken.

Wat gaat de SP-Hilversum doen
De SP-Hilversum heeft voorgesteld dit wel in een commissievergadering te bespreken waardoor u ook uw mening kan geven. Een extra inspreek avond zou ook geen gek idee zijn. Tevens zullen wij wederom voorstellen om bijvoorbeeld een referendum te houden als het advies een fusie van Hilversum met andere gemeenten betreft.

Wij vinden het onbegrijpelijk dat een onderwerp wat al zo vele jaren speelt nu plotseling zoveel haast heeft dat er geen tijd is voor uw mening, en wij houden ons hart vast over het democratisch gehalte van de Gewestelijke Unie Gooistad wanneer het op deze manier begint.

Bestuurslid/fractiemedewerker Peter van de Weerd:
De SP vindt het onbegrijpelijk dat een onderwerp wat al zo vele jaren speelt nu plotseling zoveel haast heeft dat er geen tijd is voor uw mening. Wij zullen er alles aan doen om te zorgen dat uw stem gehoord wordt”