Een hart onder de riem voor medewerkers van de thuiszorg

9 juli 2013

Een hart onder de riem voor medewerkers van de thuiszorg

Bezuinigen op de thuiszorg. Gemeenten, zorgorganisaties en politieke partijen hebben er hun handen vol aan. Hoe moeten we we de zorg goed geregeld krijgen? Wie gaat dat betalen? Wat kunnen de mensen zelf? Maar wat ondertussen vergeten wordt is dat de thuiszorgermedewerkers (over wie het gaat) gewoon aan het werk zijn. Zij verdienen een pluim, een hart onder de riem en alle respect. Daarom verzamelde de SP steunbetuigingen voor de thuiszorgmedewerkers en bundelde die in een boekje: Een hart onder de riem voor medewerkers van de thuiszorg. Lees verder voor de open brief van de SP Hilversum aan de thuiszorgmedewerkers en het boekje.

Aan de thuiszorgmedewerkers,                                  Niemand kan er nog omheen. De bezuinigingen van het VVD-/PvdA-kabinet raken de zorg- en welzijnssector hard. Dankzij het scheiden van wonen en zorg mogen verzorgingshuizen alleen nog ‘zware’ cliënten opnemen. De visie die hier achter zit is dat de mensen met lichtere beperkingen, met een beetje hulp, best thuis kunnen wonen. Dat is namelijk fijn voor mensen.

Ook is bedacht dat de gemeenten verantwoordelijk worden voor de zorg- en welzijnsdiensten. Dit is geregeld in de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) Er is alleen één probleem; Het kabinet heeft bedacht dat de gemeenten dit kunnen doen met ruim een kwart minder geld. En daar gaat het wringen, en wordt het duidelijk dat dit kabinetsbeleid, dat schijnbaar goed is voor de mensen, vooral goed is voor de portemonnee van het kabinet. Mensen moeten zo lang mogelijk thuis wonen en tegelijkertijd moet bezuinigd worden op thuiszorg en op welzijnsvoorzieningen in wijken en buurten. Uitkeringsgerechtigden, familie, vrienden en buren moeten maar wat meer ondersteunen om het ‘zorggat’ wat ontstaat op te vullen.

Tot overmaat van ramp bedenken veel gemeenten dat thuiszorg maar ‘gewoon’ huishoudelijke hulp is en dus ook zo beloond mag worden. (Overigens niets ten nadele van de schoonmakers) Maar thuiszorg is echt wat anders! Niet voor niets spreken landelijke politici zowel in de Eerste als de Tweede Kamer over huishoudelijke verzorging en niet over huishoudelijke hulp of schoonmaak. En ook de SP is landelijk en lokaal van mening dat werken in de thuiszorg niet alleen maar soppen en poetsen is. Als thuiszorgmedewerker sop je niet een leeg kantoorpand maar kom je bij zieke, kwetsbare en/of verwarde mensen thuis. Meer dan eens is de huishoudelijke verzorging een eerste trede op de verzorgingstrap. De signalerende functie en de daaruit volgende rapportage is daarom uitermate van belang. Jij als thuiszorgmedewerker staat er op het moment dat je de drempel overstapt alleen voor. Je weet nooit wat voor situatie je aantreft maar moet er wel mee omgaan. En wat te denken van het persoonlijke contact waar mensen zo blij van worden.

Nu er zoveel verandert en er van alles te zeggen is over hoe zaken in de thuiszorg door gemeenten en zorgorganisaties georganiseerd worden. Willen wilden wij als SP in ieder geval laten weten dat wij jullie als thuiszorgmedewerkers ontzettend waarderen. Bij gemeenten en zorgorganisaties dringen wij er op aan om de functie huishoudelijke zorg te respecteren en te waarderen met een fatsoenlijk salaris en de nodige opleiding. En vele mensen zijn het met ons eens maar er zijn ook vele discussies. Het laatste woord is er nog niet over gezegd en dat zal ook nog wel even duren.

Maar wat er ook gebeurt, jullie als thuiszorgmedewerkers zijn ondertussen gewoon aan het werk. De zorg gaat immers door… En om jullie een hart onder de riem te steken en te laten weten hoe zeer wij en andere mensen jullie waarderen hebben we als SP mensen gevraagd te reageren op de stelling Thuiszorg is….. Wij hebben de verschillende reacties in dit boekje gebundeld om te laten zien hoe mensen over de thuiszorg en thuiszorgmedewerkers denken. Wij hopen dat het een hart onder de riem is in deze roerige tijden. Het boekje wordt ook aan alle bestuurders van zorgorganisaties die thuiszorg verlenen in het Gooi aangeboden. En natuurlijk aan alle gemeenteraden in de regio.

Met het verzoek: Wees zuinig op onze thuiszorgmedewerkers en waardeer ze met een fatsoenlijk salaris!